SP Maastricht reageert: Overschotten op reserves gaan altijd terug naar gemeentekas

16 november 2012

De SP fractie stort niet alleen altijd overschotten aan reservegeld terug in de gemeentekas. Ze doet dit ook met alle plezier. Het is niet de eerste keer dat de fractie teveel geld overhoudt. Over 2011 gaat voor het derde achtereenvolgende jaar geld terug. Over boekjaar 2011 gaat het om een bedrag van 6.595 euro. Over de jaren 2009 en 2010 ging respectievelijk 6.665 euro en 10.359 euro terug in de gemeentekas.

Gebleken is dat er vragen gerezen zijn over een artikel in Dagblad De Limburger van afgelopen woensdag dat ging over de besteding van de fractiebudgetten door de raadsfracties In een subkop schrijft de krant: “SP moet 6.595 euro terugbetalen wegens overtreding regel reserve”. Met name over de toevoeging “wegens overtreden regel reserve” zijn vragen gerezen.

Dat ook in 2011 de maximaal toegestane reserve overschreden wordt, is op voorhand niet uit te sluiten. De fractie gaat het geld niet nodeloos uitgeven om te voorkomen dat dit gebeurd.

Het overschot aan geld blijft onaangeroerd staan totdat het accountantsverslag er ligt en de raad over dit verslag gestemd heeft. Van overtreding van de regel is naar onze mening pas echt sprake als dit overschot niet terugbetaald zou worden.

“De fractie maakt het geld niet op omdat we erg zuinig zijn. Wij doen ons raadswerk in soberheid. In de ogen van anderen zelfs te sober. Wat teveel is storten we graag terug in de

pot waar het vandaan komt, het gezamenlijk geld van alle burgers dat gemeentekas heet” ; aldus fractievoorzitter Leny Eijssen.

Volgens afdelingsvoorzitter Jonathan van Tilburg wordt naast de gemeente en de accountant ook door de partij gelet op de besteding van het fractiegeld. Twee niet-raadsleden waaronder de afdelingsvoorzitter zitten in het bestuur van de stichting die het fractiegeld beheert. Dit om te voorkomen dat de fractie onnodige of onverantwoordelijke dingen met het geld doet wat de partij zou kunnen schaden.

Reacties

Een verslaggever leert in zijn opleiding dat hij pakkende koppen/subkoppen moet gebruiken om de aandacht van de lezer te trekken. Daarom heeft de verslaggever van De Limburger, in dit geval ‘onze verslaggever’, een voor ons anonieme schrijver, een kop gekozen om dit te bereiken, dat is hem of haar dus gelukt. Maar een verslaggever moet ook neutraal zijn in het brengen van een nieuwsbericht, hij/zij mag de lezers niet een persoonlijke mening opdringen, tenzij het gaat over andere vormen van artikelen, bijvoorbeeld een column of het ‘Commentaar’, dat de mening van de krant weergeeft over een bepaalde zaak die geformuleerd is door een aantal verslaggevers samen.
Iedereen kent wel de schreeuwende koppen van roddelbladen. Je ziet een tekst op de cover van het blad, je gaat dan vervolgens naar het artikel zelf om erachter te komen dat de kop op zich wel klopt maar niet zegt waar het artikel echt over gaat.
De subkop van het bewuste krantenartikel wil laten zien dat de SP ‘stout ‘ is geweest, terwijl de partij het liefste, lees de zuinigste, van de klas is geweest. Het sobere gedrag van de SP hoort in dit geval geprezen te worden.

Agnes Knipschild

Zo is het maar net Agnes! Maar ik hoop dat mensen dit ook begrijpen en even doorlezen...

Snap ook niet dat, wanneer deze verslaggever een pakkende kop nodig had, hij niet gekozen heeft voor bijvoorbeeld 'LPM in het rood' of iets dergelijks. Dat was ook pakkend geweest en bovendien waar. Waarom deze rare kronkel? De illusie te wekken dat de SP fractie slecht met het budget is omgesprongen...

Het kan zijn dat de verslaggever zich mee heeft laten slepen door zijn (geschreven) bron. Ook kan het zijn dat hij de tekst niet goed bestudeerd heeft.

Prima commentaar, Agnes!!!
Complimentjes uitdelen aan de SP is in veel dagbladen geen gewoonte.
Lou