Grote opkomst stille tocht in Maastricht

1 augustus 2014

Grote opkomst stille tocht in Maastricht

Gisteren hebben ongeveer 800 mensen deelgenomen aan de Maastrichtse stille tocht ter nagedachtenis van de slachtoffers van vlucht MH17.

De tocht die vanaf Plein 1992 naar het Vrijthof trok en waarbij mensen werden opgeroepen om wit te dragen, is respectvol en in stilte verlopen. Op het Vrijthof hadden mensen de gelegenheid bloemen te leggen en kaarsen te branden om de slachtoffers te herdenken. Bij de vluchtramp in Oekraïne zijn 2 Maastrichtenaren om het leven gekomen.

De stille tocht is georganiseerd op initiatief van en door Maastrichtse burgers zelf. Onder de organisatoren waren ook SP leden Jhon Miesen en Nienke van Gastel.
“We waren erg geraakt door de gebeurtenissen en hadden het gevoel hier iets mee te moeten doen”, aldus Jhon Miesen. “Ik heb daarop meteen gebeld met de gemeente en gevraagd: hoe kunnen we dit regelen? Daarop volgden gesprekken”. Volgens Miesen is de samenwerking met de gemeente heel goed verlopen. Het initiatief kwam vanuit de burgers zelf en de gemeente heeft dit mee helpen faciliteren door de zaken te regelen met politie, stadswacht e.d. “Ik was echt geraakt door de vele mensen die mee hebben gelopen. Het is mooi gegaan, ik zou het acuut weer doen”, aldus een geroerde Jhon Miesen.

Ook SP raadslid Marij van der Leest is geraakt door de grote opkomst: “Het was erg indrukwekkend. Dit is zo'n trieste gebeurtenis, het raakt iedereen. En dat kon je ook echt zien en voelen bij de mensen. Deze dingen moeten ook niet gaan om politiek, maar om menselijkheid. Je bent natuurlijk politicus, maar je loopt mee als mens, om je medeleven te betuigen”.

Dat de stille tocht politieke en religieuze grenzen overstijgt, vond ook de organisatie, die aangaf de
tocht te willen organiseren zonder daarbij in te gaan op de schuldvraag. “We begrijpen de frustratie die er is rondom de crash en de emoties. Juist daarom willen we dit initiatief vrijhouden van een schuldvraag”. Aldus Nienke van Gastel op de speciaal voor de tocht opgerichte facebookpagina.

Jhon en Nienke hebben de tocht  niet als SP leden, maar als betrokken burgers georganiseerd. Dat neemt echter
niet weg dat de afdeling trots is op het maatschappelijk engagement en 'handen uit de mouwen'-mentaliteit onder haar leden. De afdeling wilt iedereen die betrokken is geweest bij de organisatie van deze tocht bedanken voor het mede mogelijk maken van deze mooie herdenking in Maastricht.

Voor verdere berichtgeving over en impressie van de tocht:

Dagblad de Limburger

L1