Deelnemers vraaggesprekken Blauwdorp ongerust over ouderenzorg

10 september 2014

Deelnemers vraaggesprekken Blauwdorp ongerust over ouderenzorg

Regelmatig peilt de SP Maastricht de mening van buurtbewoners door te gaan  ‘buurten in de buurt’. Zo ook in Blauwdorp, waar de afdeling deze zomer met enkele vragen en handtekeningkaarten op pad ging om de meningen van de bewoners van enkele straten te peilen.

Het waren goede gesprekken, praktisch iedereen gaf aan zeer betrokken te zijn bij het lot van de ouderen, nu en in de toekomst.  Men vertelde over de nu al schrijnende ervaringen: te weinig zorg in het verzorgingstehuis, verhuizingen naar andere tehuizen, die ook al op de lijst staan om weer gesloten te worden en de druk op mantelzorgers. Er waren ook mensen bij die tevreden zijn over de huidige zorg, maar ze vrezen dat ze zelf deze zorg niet zullen ontvangen als de landelijke bezuinigingen doorgezet worden.Mensen met een zorgzwaartepakket 1 tot en met 4 worden in de toekomst  niet meer toegelaten tot een verzorgingshuis.

De getekende kaarten die de SP leden de afgelopen maanden verzameld hebben, zijn gisteren aangeboden aan staatssecretaris Van Rijn. Die dag vergaderde de Tweede Kamer over de toekomst van de verzorgingshuizen. De bevindingen van het buurten in de buurt worden doorgegeven aan SP Tweede Kamerlid Renske Leijten en SP wethouder Jack Gerats.

Reacties

Wat doet de sp aan wijken in Maastricht waar nog geen aanlooppunt is voor ouderen zoals in Heer. Met de nieuwe wetten WMO die overgaan naar de gemeente zijn in elke wijk aanlooppunten nodig om mensen goed te informeren en om mensen met elkaar in kontakt te laten komen om elkaar tot steun te kunnen zijn. Enkele buurtbrokskes in de stad zijn niet voldoende en deze zijn voornamelijk op de eigen wijk gericht!