Bezorgdheid over Dierenwelzijn Stadspark

3 oktober 2014

Bezorgdheid over Dierenwelzijn Stadspark

De Maastrichtse SP fractie heeft artikel 39 vragen gesteld in verband over het dierenwelzijn van de dieren in het stadspark. De dieren worden slecht verzorgd en er wordt onvoldoende gedaan om de situatie te verbeteren.

Dat is de ontluisterende conclusie van raadslid Marij van Leest, die zich al enkele weken in het onderwerp verdiept. “Ik kom zelf vaak in het stadspark en kreeg alarmerende signalen van bezoekers die al heel lang signaleren dat de dieren niet goed verzorgd worden en in sommige gevallen zelfs verwaarloosd. Vervolgens ben ik zelf op onderzoek uitgegaan en kwam erachter dat er niemand iets aan de situatie lijkt te kunnen of willen doen. Ik kwam niet verder. In de tussentijd verandert er dus niks. Dat kan zo echt niet langer”.

Met name de situatie van de ezels is zorgelijk. Er is door een dierenarts aangetoond dat de dieren wormen hebben, niet gechipt zijn (wat wel verplicht is) en niet de juiste inentingen of voeding krijgen. Ook de verzorging laat te wensen over. Behalve de situatie van de ezels, zijn er meer zaken m.b.t. het dierenpark die volgens van der Leest aandacht verdienen.  De SP fractie wilt nu van de wethouder weten wat de status is van het dierenpark en wie waar verantwoordelijk voor is. Ook wilt de SP weten of de Stichting Dierenpark subsidies van de gemeente ontvangt.

De ontwikkeling van het gebied rondom de Tapijnkazerne heeft deze periode de volle aandacht van de raad. Het dierenpark hoort hier volgens de SP ook bij. Raadslid van der Leest: “Met het stellen van deze vragen hoop ik dat het welzijn, de voeding en verzorging van álle dieren eindelijk ook prioriteit krijgen in dit verhaal”.

Foto's: Facebookpagina Dieren Stadspark

Hoe kan ik me opgeven om voor de dieren te zorgen?