SP actief op het milieuvlak

21 december 2014

SP actief op het milieuvlak

De SP is ook op het milieuvlak erg actief. Het milieu gaat ons namelijk allemaal aan en de gemeente Maastricht wil in 2030 klimaat neutraal zijn, en daar helpen wij een handje aan mee, tevens hebben wij dit in ons bestuursakkoord opgenomen.

In de afgelopen maanden heeft de SP fractie diverse moties ingediend om onderzoek te doen naar de haalbaarheid van:

1. Oplaadpunten voor elektrische voertuigen
  2. Intelligente straatverlichting
  3. Energieopwekkend wegdek

De eerste twee zijn overgenomen door de bevoegde wethouder. De derde motie is aangehouden door de bevoegde wethouder. Dat houdt in dat hij er tijdens een commissievergadering er nog op terug komt.

Het gebruik van elektrische voertuigen stijgt. De gemeente Maastricht kan hier op een slimme en goedkope wijze op inspringen door gebruik te maken van straatverlichting en parkeerautomaten als oplaadpunten voor elektrische voertuigen. Want zodoende:

• wordt de openbare ruimte minder belast,
  • hoeft er geen nieuwe netaansluiting voor het    laadpunt te worden gerealiseerd, dat scheelt in de kosten,
  • er een verdere kostenbesparing is doordat er geen paal meer nodig is, maar de technische onderdelen van een laadpunt in het straatmeubilair geïntegreerd kan worden,
  • krijgt Maastricht een naam  als innovatieve stad.

Bij de hernieuwde aanlanding van de Noorderbrug ligt er een goede kans om intelligente straatverlichting toe te passen. Deze straat verlichting is ontworpen door de TU Delft en heeft als voordeel dat er ruim 80% op energie bezuinigd kan worden op de huidige straatverlichting. Het systeem werkt op led verlichting die wordt aangestuurd door sensoren. Deze lantaarnpalen dimmen de lichten als er geen auto’s, fietsers of voetgangers in de buurt zijn. Draadloos communiceren zij met elkaar en met een centrale en geven een veilige cirkel van licht. Ook hiermee kan Maastricht zich onderscheiden als innovatieve stad.

Voor wat betreft het (zonne)energieopwekkend wegdek, deze is kort geleden aangelegd in Krommenie als pilotproject. Deze is ontworpen en aangelegd door TNO en Imtech.

Bij de hernieuwde aanlanding van de Noorderbrug  ligt er een goede kans om eveneens een dergelijk wegdek aan te leggen. De openbare ruimte wordt minder belast, want zonnepanelen worden verwerkt in het wegdek. Dit type wegdek is duurder dan een gangbaar (asfalt)wegdek, maar dit geld kan worden terugverdiend middels (zonne)energieopwekking.