Eerste stadsronde is een feit. Onderwijsplannen bijten de spits af.

17 januari 2015

Eerste stadsronde is een feit. Onderwijsplannen bijten de spits af.

In de eerste raadsvergadering van het jaar op 13 januari, is in de stadsronde het rapport van onderzoeksbureau BMC over de plannen voor het voortgezet onderwijs in Maastricht behandeld. Betrokkenen konden op de resultaten ingaan en vragen stellen aan de onderzoekers en de voorzitter van de centrale directie van onderwijskoepel LVO. Het onderzoek was het resultaat van een door de SP ingediende motie die bijna raadsbreed (muv de VVD) werd aangenomen. Aanleiding was het voornemen van LVO om het voortgezet onderwijs in Maastricht te structureren in domeinen. Hierbij verdwijnen effectief de huidige brede scholen, omdat zij worden hervormd tot een domein (VMBO, HAVO, VWO).  De SP wilt dat er aan beide zijden van de maas een bredere scholengemeenschap blijft bestaan.

Het onderzoek wees uit dat de krimp in Maastricht de komende jaren dusdanig is, dat de huidige situatie op langere termijn cijfermatig niet houdbaar is. Hervormen is dus nodig. De onderzochte scenario's werden allen mogelijk geacht, maar bij ieder scenario dient men concessies te doen op zaken als de mate van diversiteit en keuzevrijheid ofwel de hoeveelheid financiering die men overhoud voor extra vakken, tweetalig onderwijs etc. De SP kan zich ideologisch niet scharen achter plannen die segregatie van leerlingen op basis van onderwijsniveau bepleiten. Echter, ook meer 'praktische' overwegingen zoals de mogelijkheden tot doorstroom, fietsafstanden, de regiofunctie spelen een rol. Ten slotte is de SP van mening dat er keuzevrijheid moet blijven voor ouders, leerlingen en leraren. Het LVO heeft een autonome bestuursbevoegdheid om inhoudelijke beslissingen over het onderwijs te nemen. De gemeente gaat strikt genomen alleen over de gebouwen. Gezien het belang van het onderwijs in de stad hoopt de SP in constructief overleg te blijven met het LVO over de plannen. Of dit proces een vervolg krijgt en hoe dit eruit komt te zien is nog niet geheel duidelijk.

Op de raadsvergaderingen heeft een groep betrokken ouders een hele constructieve bijdrage geleverd. Martin Unfried en Alex Schmeets gaven een toelichting op de geschiedenis van de plannen. Ze pleitten voor een verandering van de LVO bestuursstructuur en meer autonomie voor scholen. Hoewel de SP niet per see voor concurrentie tussen scholen is, vind de SP dat de huidige monopoliepositie van LVO uitermate onconstructief in gebleken. Een dergelijke bijzondere positie vraagt des te meer om een professionele organisatiestructuur en communicatie. De signalen en documentatie van medezeggenschapsraden, leraren, leerlingen en ouders schetsen echter een heel ander beeld. Ook de SP heeft de communicatie de afgelopen jaren niet erg transparant gevonden. Werknemers binnen LVO spreken over een angstcultuur. Dit vind de SP een zwaarwegende zaak. Dit alles heeft ertoe geleid dat ook de SP van mening is dat meer autonomie voor scholen wenselijk isDe SP beraad zich de komende tijd op het voorstel zoals ingediend door de ouders.