De gevolgen van Tihange

17 maart 2015

De gevolgen van Tihange

Minister Schipper is voornemens miljoenen jodiumpillen ter beschikking te stellen aan de bevolking. Een nobele gedachte want met een lekkende kerncentrale in onze achtertuin lijkt dit een oplossing, maar  schijnveiligheid is geen veiligheid. “Redden” is een groot woord aangezien de pillen niet helpen bij bijvoorbeeld zieke mensen en ouderen. De zone die van 10 tot 25 kilometer geldt wordt uitgebreid tot 100 kilometer in de omtrek rond een kerncentrale (Standaard procedure na Fukushima).

Helaas is er te weinig aandacht voor het feit dat de gehele regio onleefbaar zal worden bij een calamiteit. Te weten, flora en fauna, mens en dier, niets zal de komende jaren hier kunnen leven, bomen, weiden, bossen, stadsparken, straten, huizen, scholen, kerken, moskee ’s, buurtcentra en zelfs onze nieuwe A2 tunnel, zal niet meer in functie zijn……Alles ligt stil, onder een deken van besmette radioactieve stof van de kernreactor, leven is niet meer mogelijk in de gehele omtrek.

Wellicht zullen wij mensen het wel redden om gedeporteerd te worden naar veiliger oorden, echter wie maakt zich druk om de flora en fauna, onze huisdieren?? Kortom alles wat leeft.

Wat te denken over de gevreesde vluchtelingenstromen met als gevolg economische instorting, chaos en minimaal 5 miljoen daklozen in de regio.

Moeten wij blijven afwachten tot de dag aanbreekt dat in de nabijheid van Maastricht een kernramp plaats vindt dankzij  deze onveilige kerncentrale, of gaan wij over tot het sluiten van deze tijdbom?

Voor ons staat vast dat de Belgische regering met het open laten van de centrale de mensheid in gevaar brengt, niet alleen in hun eigen land maar ook in Nederland, Duitsland en Luxemburg. De centrale dient  als het aan de SP Maastricht ligt gewoon gesloten te worden. De Belgische regering heeft een probleem in eigen land met de stroomvoorziening dat is algemeen bekend maar mag je dan zomaar een lekkende centrale bestieren?  IK ZEG NEE!!

Er zijn meer alternatieven voor het opwekken van stroom, hier is geen kerncentrale voor nodig zeker geen lekkende. Laat België de centrale sluiten en overgaan op alternatieven. De in Nederland stil liggende Clauscentrale zou voor onze buren een uitkomst kunnen zijn om de energie behoefte van de Belgen tijdelijk af te bakenen.

SP Maastricht vraagt met klem aan alle betrokken instanties om de dialoog gaande te houden en daarmee de bewustwording aan te wakkeren dat een incident zeer verstrekkende gevolgen zal hebben voor iedereen. Zowel regionaal als nationaal als internationaal.

Marij v.d.Leest

SP Maastricht