Sporthal Geusselt

23 januari 2016

Sporthal Geusselt

Zaterdagmiddag en kijkend vanuit mijn werkkamer naar een lege sporthal in Daalhof. Leeg ja er is totaal geen activiteit meer in deze hal. De school staat er ook leeg en verlaten bij. Vroeger hoorde je kinderen op speelplaats, zag je ouderen voor hun dagelijkse portie gym naar de hal lopen. Nu niets meer stil en verlaten het kon wel een film opname zijn van Fellini, welk geheim zit hier achter wie is de stille kracht achter het sluiten van een sporthal? Première bij de wereld draait door zou het nog mistiger maken als het al is.

Maar goed wij weten hoe het komt en de sluiting is het gevolg van leegloop school en het verdwijnen van de schoolfunctie voor deze hal. Let niet dat ik hoop dat een iemand met een goed initiatief de hal weer een goede bestemming zal geven.

Het brengt ook mijn gedachte weer naar de afgelopen raadsvergadering het behandelen van de sporthal Geusselt. Deze is door de raad goedgekeurd in 2014 en voor deze vergadering lag er een verzoek op tafel voor nog eens 1 miljoen euro te budgetteren om het geheel te kunnen afronden. Directe aanleiding voor het extra te voteren geld is het volgende.

Na afronding van het Definitief Ontwerp en vaststelling van het bestek, is de aanbestedingsfase opgestart voor de nieuwbouw van de Sporthal Geusselt. Op 15 oktober 2015 zijn door de aanbestedende dienst (Gemeente Maastricht) de inschrijvingen ontvangen en beoordeeld op grond van de vooraf vastgesteld gunningscriteria. De partij die op grond van de beoordeling als Economisch Meest Voordelige Inschrijving naar voren kwam, blijkt fors boven het beschikbare (bouw)budget te hebben ingeschreven.

De raadsfractie van de SP heeft deze uitkomst doorgeslikt. Terug naar af was geen optie er zitten te veel haken en ogen aan doordat er  grond  teruggekocht moest worden einddatums in aanbesteding die overschreden zouden worden en geld kosten etc, geen optie allemaal. Maar de fractie is blijven vast houden aan de hal de functie te geven die men in 2014 heeft goedgekeurd namelijk een hal voor de breedtesport.

Dat wil zeggen een hal waar iedereen in terecht kan om te sporten. Voor de SP een must daar in 2014 door de toenmalige wethouder ruim 4 ton uit de overschotten van de WMO zijn gehaald om de mens met een beperking mee te laten doen. Wij begrijpen dat zo’n hal geld kost maar konden toen niet meegaan daar wij het geld (de overschotten WMO) liever teug zagen vloeien in de pot van de WMO. Toen kon dat niet was het motto overschotten stromen terug in de pot algemene middelen. Nu de SP mede aan het roer staat vloeien de overschotten wel terug in de pot van de WMO namelijk men noemt dit nu het Sociaal inversteringsfonds (SIF) een vooruitgang stel ik vast.

Andere stemmen in de stad riepen op tot het bouwen van een topsporthal. Dat gaat ons te ver. Niet dat wij tegen topsport zijn verre van dat, maar een nadelig effect is dat bij eventuele topsport evenementen de hal langere tijd niet beschikbaar zou zijn voor de andere gebruikers van de hal. De hal moet en zal beschikbaar moeten blijven voor alle verenigingen die er nu ook gebruik van maken. Daarbij genomen ging er nog eens 3 ton aan gemeenschapsgeldgeld mee bemoeid worden voor de broodnodige verdere uitbreiding van de hal. Tja een DUURzaam zwembad en een DUURzaam sporthalletje nee dank u.

Ook werd gesuggereerd dat er wel degelijk een goedkopere hal gebouwd kan worden (lees allebonheur) maar de werkelijkheid is anders. Die goedkopere hal is niet meer en minder dan een halve buis die over een sportvloer wordt opgetrokken, hoe zo dan een topsporthal voor alle gebruikers? Nee helaas het beste wat te bieden valt is mee te gaan in de extra kosten van ruim 1 miljoen euro om te komen dat iedereen ook de mensen met een beperking kunnen genieten van hun sport in een degelijke sporthal. Alleen te hopen dat het onderhoud ervan ook gedaan wordt. Met een knipoog naar JH allebonheur.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.