Bestuursdag SP 13 mei 2017

14 mei 2017

Bestuursdag SP 13 mei 2017

Zaterdag 13 mei zijn 7 leden van de afdeling SP in Roermond geweest voor de bestuursdag voor de SP in Limburg.

Op het programma stonden twee onderwerpen: armoedebestrijding en jeugdzorg.

Armoedebestrijding

Hans Boerwinkel, medewerker van SP-fractie van de Tweede Kamer vertelde welke voorstellen de SP heeft om de toenemende armoede in Nederland te bestrijden. De cijfers over de verdeling van arm en rijk liegen er niet om. In 2015 leefden 1,6 miljoen mensen onder de armoedegrens, waarvan ruim 400.000 kinderen. Het aantal personen dat in de schuldhulpverlening werd aangemeld steeg naar ruim 90.000.

Het gaat dus om een groot deel van onze bevolking en dus terecht dat de SP hier veel aandacht aan besteedt.

Er zijn naast de algemene maatregelen die de SP wil nemen om armoede te bestrijden ook voorbeelden uitgewisseld van concrete projecten die in diverse steden zijn gestart. In Maastricht is dat bijvoorbeeld Podium24.

Alle deelnemers waren het erover eens dat armoedebestrijding opnieuw een belangrijk onderwerp is voor de komende gemeenteraadsverkiezingen. Wat kun je als lokale SP doen om de armoede in je gemeente te voorkomen of te verminderen.

Jeugdzorg

Sinds 2015 hebben gemeenten de verantwoordelijkheid gekregen voor de uitvoering van de jeugdzorg. Paul Sterk, wethouder van de SP in Weert heeft uitgelegd hoe hij in Weert, samen met een aantal omliggende gemeenten, probeert om goede jeugdzorg te bieden en tegelijkertijd die zorg betaalbaar te houden. Belangrijkste punt voor de gemeente is natuurlijk om te weten welke zorgvragen er zijn en hoe die zorgvraag zich ontwikkelt. En of je als gemeente in staat bent om hiervoor een goed aanbod te realiseren. De kosten van de Jeugdzorg kunnen hoger zijn dan de hoeveelheid geld die de gemeente krijgt van het Rijk. Het is dus zaak om niet alleen te kijken naar het zorgaanbod, maar ook de oorzaken van zorgvragen en naar preventie daarvanIn Maastricht wordt de gemeenteraad 4x per jaar geïnformeerd over de uitvoering van de jeugdzorg.

Met dank aan Ariane voor het verslag.

Zie ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.