Geen plaats voor 80 bejaarden bij Vivre Amby

17 augustus 2010

Geen plaats voor 80 bejaarden bij Vivre Amby

17-08-2010 • Voor 80 van de huidige 120 bewoners van het zorgcentrum Vivre Amby is in de nieuwbouw Hagerpoort geen plaats. De nieuwbouw bestaat hoofdzakelijk uit dure huurappartementen die vele ouderen niet kunnen betalen. Ze worden gedwongen te verhuizen naar “elders”, want het huidige verzorginghuis wordt gesloopt. Er komen slechts 24 interne verzorgingsplaatsen voor in de plaats, wat veel te weinig is. De kwetsbare gemeenschap van 120 ouderen wordt totaal ontwricht. Bewoner voelen zich weggebonjourd.

De fractie heeft opheldering gevraagd aan B&W hoe het kan dat ze dit heeft laten gebeuren.
Deze bouwblunder heeft niets meer te maken met goede huisvesting van hulpbehoevende ouderen, maar meer met vastgoedontwikkeling.
“Het is onbegrijpelijk en we vinden het respectloos dat ten gevolge van te dure bouwplannen deze kwetsbare ouderen uit hun vertrouwde woongemeenschap worden weggestuurd; aldus fractievoorzitter Eijssen.

Er volgt voor de mensen een periode van twee jaar afscheid nemen van elkaar, van de vertrouwde verzorgsters en van de vele activiteitenclubjes waar de ouderen aan deelnemen.
De bewoners zijn ontredderd door de hele gang van zaken.
Ook zijn de bewoners nog maar pas over de harde werkelijkheid door Vivre geïnformeerd. Ze hebben geen zeggenschap gehad over hun lot. Het enige wat de ouderen rest is dat ze hun voorkeur mogen uitspreken voor een verzorgingstehuis waar ze naar toe willen. Maar bij Vivre stonden eind vorig jaar 350 mensen op de wachtlijst voor een plaats intern in een verzorgingshuis. De SP vreest dat van die voorkeur weinig terecht zal komen.