Gemeente moet snel VOM gebruikers beter informeren.

15 april 2011

Gemeente moet snel VOM gebruikers beter informeren.

De fractie wil dat D66 wethouder Damsma de VOM gebruikers die slachtoffer worden van de bezuinigingen beter en eerlijker informeert.
De informatie die de gebruikers ontvangen hebben is onvolledig, zo niet onjuist.
De fractie wil aanstaande raadsvergadering hierover opheldering.

Het gaat om twee groepen gebruikers.
- Zij die door de inkomensgrens vanaf 150 % van de bijstandsnorm, geen recht meer zouden hebben op Vervoer op Maat (VOM).
- En zij die een opzegging hebben ontvangen omdat ze 13 maanden geen gebruik meer hebben gemaakt van VOM.
Deze mensen kunnen met een speciaal pasje toch gebruik blijven maken van VOM voor het gereduceerde tarief. Dit is altijd nog 1,50 Euro goedkoper dan het commerciële tarief van 3,50* Euro waar de gemeente de gebruikers nu mee opscheept.
Uit binnenkomende telefoontjes blijkt dat mensen dit niet weten.
De fractie wil dat de mensen hierover actief geïnformeerd worden door de gemeente.

De SP zou het liefst de huidige bezuinigingen van tafel zien. De fractie heeft in december 2010 al tegen deze bezuinigingen gestemd.
We kunnen nu nog pogingen doen er voor de mensen uit te halen wat wel nog kan. Het is onmogelijk dat mensen omdat ze meer inkomen hebben dan 150% van de bijstandsnorm, ook plotseling niet meer oud zijn of geen handicap meer hebben. Het reizen met het gereduceerde tarief van 2,00* Euro is een van die mogelijkheden, die bovendien de gemeente geen cent kost. De gemeente hoeft de mensen slechts een speciaal pasje te geven. Tevens roepen we de mensen op niet overhaast de afstandsverklaring in te vullen, maar te kijken of ze bezwaar willen maken als de echte beschikking binnen is.

*) Bedragen zijn per VOM-zone.