Stop de stapeling landelijke actiedag

22 september 2011

Stop de stapeling landelijke actiedag

Stop de stapeling is georganiseerd, op 19 september door de SP en andere talrijke maatschappelijke organisaties om het verzet tegen de opeenstapeling van de vele bezuinigingen onder de aandacht te
brengen van iedereen.

Vanuit Maastricht was de SP- afdeling, samen met leden uit o.a. Sittard, Echt en Veldhoven, vertegenwoordigd op de manifestatie die gehouden werd op het Plein voor de 2e Kamer, voorafgaande aan de WALK OF SHAME (wandeling van Schaamte) naar het Malieveld in Den Haag. We vertrokken rond 8.30 uur uit Maastricht en o 12.20 uur waren we vlakbij het Plein.

Vakbonden, WSW-ers, kunstenaars, gehandicapten, ouders van kinderen met beperkingen, patiënten-organisaties, Terug naar de bossen en ook politieke partijen werkten hierin samen. Jasper van Dijk en Sadet …........ voerden hier ook het woord. Zij gaven allemaal aan erg bezorgd te zijn.

Op de manifestatie voor de Tweede Kamer voerden vele sprekers het woord. Hiermee gaven zij uiting aan hun grote ongerustheid over de pijnlijke gevolgen van de vele bezuinigingen die
uitgestort worden over de mensen die toch al een zwakkere positie in onze samenleving hebben.

Zelfs werd er door een Belgische vertegenwoordiger van Independent Living Europa, en zelf
houder van een pgb, schande van gesproken dat er in Nederland, het grote Europese voorbeeld voor
organisaties van gehandicapten, zo grof wordt gesneden in uitgaven voor mensen met beperkingen.

Na de bijeenkomst op het Plein trokken de mensen die de manifestatie bezocht hadden samen met anderen in THE WALKK OF SHAME in een grote demonstratie naar het Malieveld. Met deze tocht van schaamte over de dreigende gevolgen van het snijden in de toch al beperkte budgetten gaven
deelnemen aan hoe ongerust of dat zij waren. Schaamte omdat dit soort bezuinigingen in Nederland van 2011, niet nodig hoeven zijn, ongekend pijnlijke gevolgen hebben voor heel veel mensen die
het toch al niet breed hebben.

Daar aangekomen na een indrukwekkende demonstratie was er hier ook een programma met allerlei sprekers uit alle andere organisaties die ook protesteerden tegen de uiterst pijnlijke gevolgen van deze op stapel staande bezuinigingen. Ook waren er Kamerleden bij zoals Emile Roemer.Het met opheffing bedreigde Metropool orkest zorgde hier voor het verbale en muzikale protest. Ook hier werd er weer fel geprotesteerd en voerden mensen uit getroffen belangenorganisaties het woord en gaven met persoonlijke voorbeeld aan welke pijnlijke gevolgen hen te wachten stonden.

Met dank aan Jos Werker voor dit verslag van de landelijke actiedag