Geen miljoenenbezuiniging op WSW

3 mei 2012

Geen miljoenenbezuiniging op WSW

Al bij het vallen van het kabinet, en daardoor het controversieel verklaren door de tweede kamer over de Wet Werken Naar Vermogen, heeft de SP fractie in de gemeenteraad van Maastricht navraag gedaan wat dit precies gaat inhouden voor de bezuiniging in de MTB.
Onderstaande leest U de vragen die gesteld zijn aan de wethouder van sociale zaken

Aan: Het college van burgermeester en wethouders
Betreft: Art.39 vragen: Uitvoering Wet werken naar vermogen

Maastricht 25-04-2012

Geacht college,
Een meerderheid van de Tweede Kamer is voor het controversieel laten verklaren van de Wet werken naar vermogen, de stemming op donderdag 26-04-2012 is hiermee van de baan. In het wetsvoorstel Werken naar Vermogen worden 60.000 banen in de sociale werkplaatsen geschrapt, wordt (een deel van) de uitkering van jonggehandicapten gekort en is werken onder het minimumloon mogelijk.
Dit roept voor ons de volgende vragen op

1. Bent u op de hoogte van het controversieel verklaren van de Wet werken naar vermogen.
2. Wat heeft dit voor consequenties voor de doelstelling voor de WSW bij MTB voor 2012+2013?
3. De MTB was genoodzaakt om door het invoeren van deze wet nu al 30 contracten van WSW-ers niet meer te verlegen. Bent U het met mij eens dat door het controversieel verklaren van de Wwnv de MTB alles in het werk moet stellen om deze contracten met bepaalde tijd toch weer opnieuw te verlengen?
4. Mede door Wwnv is de MTB bezig een reorganisatie voor het bedrijf door te voeren. Bent U het met ons eens dat de MTB (voorlopig) moet stoppen met deze reorganisatie van het bedrijf.
5. Gaat U met de MTB snel in gesprek om te spreken over de ontstane situatie waardoor er geen onnodig verlies zal zijn in de doelstelling van de WSW en geen banen verloren gaan ?
6. Wij verzoeken u ons verder te informeren over de positieve gevolgen voor MTB, de WSW-ers als ook de niet-WSW werknemers door het terugdraaien van de maatregelen en de voorgenomen maatregelen.

Namens de SP fractie

John Gunther