Brandveiligheid moet op orde zijn

18 juni 2012

Brandveiligheid moet op orde zijn

De SP heeft opheldering aan het college gevraagd over de belabberde brandveiligheid van gebouwen in de stad.  Vorig jaar zijn bij de controles veel en ernstige mankementen geconstateerd. Ook zijn veel klachten over bouw- en brandveiligheid nagetrokken.  In een aantal gevallen zijn panden onmiddellijk gesloten. Bij de inspecties gaat het om zorgcentra,  studentenpanden, scholen, kinderdagverblijven en hotels. Hier mag geen risico genomen worden. De brandveiligheid moet in dergelijke panden op orde zijn.

Van het geplande aantal te controleren panden is nog niet eens de helft geïnspecteerd kunnen worden. Het Rijk beveelt de gemeente aan om de panden jaarlijks te controleren. Wegens beperkte capaciteit heeft het college besloten hiervan af te wijken. Tweejaarlijkse controles zouden voldoende zijn om de brandveiligheid te kunnen waarborgen. Dat blijkt door de opgelopen achterstanden en de geconstateerde ernstige mankementen niet zo te zijn.

Met een goede  brandveiligheid wordt brand voorkomen en dat is beter dan brand moeten blussen. De Brandweer adviseert de gemeente op het gebied van preventie en controles. En juist op dit gedeelte van het brandweerwerk gaat het bestuur van de Brandweer Zuid Limburg acht arbeidsplaatsen bezuinigen. Deze bezuiniging valt niet te rijmen met een brandveiligheid die onder de maat is.

Het is evenzo verontrustend dat pandeigenaren en pandgebruikers zich onvoldoende aan de normale brandveiligheidsregels houden. De SP heeft ook gevraagd te bekijken of de kosten van herinspecties in rekening gebracht kunnen worden bij de pandeigenaren.