Vragen over spuitasbest in Maastricht

26 juli 2012

Vragen over spuitasbest in Maastricht

In de Utrechtse wijk Kanaleneiland is onrust ontstaan over de vondst van spuitasbest in een wooncomplex. Uit een rapport van TNO van 1985 blijkt dat ook in Maastricht spuitasbest is toegepast. Het betreft C&A Maastricht (gebruikte asbest Amosieten) het Verbindingscentrum Genie, Cannerweg 2 (gebruikte asbest Crocidoliet en Amosiet). De SP wil van het college weten hoe het nu staat met de objecten in Maastricht en of in nog meer gebouwen in de stad in het verleden spuitasbest is toegepast.

Kenmerkend van spuitasbest is dat het losgebonden asbesthoudend materiaal is en daardoor makkelijk asbestvezels kunnen vrijkomen. Publiek en werknemers lopen daardoor een groot risico blootgesteld te worden aan asbest. Over spuitasbest was tot nu niet bekend dat het ook in woningen voor kan komen.

In 1997 heeft de Arbeidsinspectie een inventariserend onderzoek gedaan naar de stand van zaken bij de objecten uit het TNO rapport. De Arbeidsinspectie stelde toen vast dat van de 200 gebouwen circa 100 gebouwen na 12 jaar nog steeds niet gesaneerd waren. In dit onderzoek van de Arbeidsinspectie worden de onderzochte objecten niet bij naam en plaats benoemd.
Wel zou verplicht een tweejaarlijkse monitoring plaatsvinden. Onduidelijk is of dit bij de objecten in Maastricht gebeurd is.

Indien sanering van het spuitasbest heeft plaatsgevonden is het belangrijk te controleren of dit destijds goed is gebeurd. De gemeente moet daarvoor vergunning geven. Het maakt verschil of het spuitasbest is verwijderd of dat het afgeschermd is geworden. In het laatste geval moet van tijd tot tijd gecontroleerd worden of de afscherming nog voldoende bescherming biedt aan publiek en werknemers.

In antwoorden op vragen van SP Tweede Kamerlid Paulus Jansen zegt staatssecretaris Atsma dat eigenaren en gebruikers van gebouwen de wettelijke verantwoordelijkheid hebben voor de beoordeling van de veiligheid. Maar wie controleert of dit goed gebeurd. En hoe moeten de mensen die gebruik maken van de gebouwen er van op aan kunnen dat eigenaren en gebruikers dit doen. En welke handhavingstaak heeft de gemeente daarbij? Zeker nu in Utrecht spuitasbest in woningen is geconstateerd, is het niet ondenkbaar dat dit in Maastricht ook het geval kan zijn.

Reacties

In de jaren 70 heb ik bij c&a in Maastricht het asbest verwijderd zonder bescherming ook het winkel personeel/klanten liepen er gewoon rond wat hebben ze niet allemaal binnen gekregen we hebben het gegeten ze hebben nooit gezegd tot het schadelijk was ik ben eens benieuwd ik heb al mee gekregen dat de toenmalige uitvoerder al is overleden.