h

Steun aan Burgerinitiatief 'Tram op het goede spoor'

10 december 2013

Steun aan Burgerinitiatief 'Tram op het goede spoor'

De tram Hasselt-Maastricht is een staaltje van prestige met weinig gezond verstand.

De tram is ooit bedacht door de gouverneurs van Nederlands en Belgisch Limburg om de twee steden in de Euregio beter te verbinden. De spoorlijn op Nederlands grondgebied ligt er al, tot in het station Maastricht. Inclusief een spoorbrug over de Maas. Deze is een paar jaar geleden opgeknapt ten behoeve van het goederenvervoer voor 36 miljoen euro gemeenschapsgeld. Tussen 2011 en nu hebben zeggen en schrijven 24 treinen over dit spoor gereden. Het gezond verstand zou zeggen dat dit spoor mooi te gebruiken zou zijn voor de tram. Technisch kan het ook. Maar nee, vanaf de grens wordt op Nederlands grondgebied een nieuw spoor aangelegd, kosten: 66,4 miljoen.

De benaming tram is misleidend. Het wordt een met een sprinter te vergelijken vehikel.

Dwars door de enge en als beschermd stadsgezicht benoemde historische binnenstad met alle gevolgen van dien. Geluidsoverlast, gevaarlijke oversteken voor met name fietsers, te krappe fietspaden waardoor de fietsers letterlijk in de verdrukking komen. En het kan 51 miljoen euro goedkoper als het bestaande spoor gebruikt wordt.

De SP is vanaf het eerste uur tegenstander geweest van deze geldverspilling.

Temeer omdat Maastricht van alle kanten bezuinigt. Op WMO-voorzieningen, huishoudelijke verzorging, leerlingenvervoer, peuterspeelzalen, natuur-en milieu educatie, bibliotheken, buurtbeheerbedrijven en welzijnswerk.

De SP steunt daarom ook het burgerinitiatief dat door het actiecomité ‘Tram op het goed spoor’ aangeboden is aan de raad. Het actiecomité wil nogmaals een poging doen het besluit over de tram Hasselt-Maastricht te wijzigen door te kiezen voor de goedkopere tracévariant over bestaand spoor.

Het actiecomité kan rekenen op steun van de SP.

We hebben dit al laten blijken bij het onlangs gehouden protest op de Markt.

Lijsttrekker John Gunther en kandidaat gemeenteraadsverkiezingen Marij van der Leest waren bij het onlangs gehouden protest op de Markt om het actiecomité een hart onder de riem te steken.

 

Reacties

Nota bene de SP die een aanvulling op het Maastrichtse OV de nek om wil draaien. Zou de tram over bestaand spoor gaan, dan kan hij niet door het centrum. Reizigers vanuit Lanaken of Belvedere die naar het centrum willen worden dan opgezadeld met een extra overstap. "Overstap" heeft een slechte naam, vooral bij mensen die normaliter niet met het OV reizen. En die mensen wil je nu juist de tram in lokken. Bovendien, de tram gaat helemaal niet door het beschermd stadsgezicht maar in beide richtingen over de Van Hasseltkade, waarvan het beschermde allang teniet is gedaan door Qpark en de Maasboulevardtunnel. Ik zou allang blij zijn dat De Lijn bereid is die tramlijn neer te leggen. Het Maastrichter OV is al van benedenmaatse kwaliteit met de meeste stadslijnen die slechts eens per half uur rijden, of zelfs nog minder. Bovendien is Zuid-Limburg de duurste OV-regio van Nederland, dus wel zo fijn dat die tram voor Belgisch tarief gaat rijden (€1 per rit, daar kom je met Veolia nog niet twee haltes ver mee). Zo'n impuls kan het Maastrichter OV goed gebruiken!

@Pee-Tor: Fijn dat u blij bent met de tram. U bent echter een van de weinigen. Het draagvlak voor deze tram onder Maastrichtenaren is minimaal. Het is een heilloze onderneming die de stad miljoenen extra zal gaan kosten. Dat is weer een miljoenenproject erbij, er liggen er al een paar op stapel (Belvedere, Noorderbrug) en dat allemaal in een tijd waar Maastricht het financieel heel moeilijk gaat krijgen. Ben het met u eens dat goed openbaar vervoer belangrijk is en betaalbaar moet zijn. Weet niet hoe u erbij komt dat voor de Tram een Belgisch tarief zou worden gerekend of 1 euro zou kosten? SP Heeft vaker vragen gesteld over de tarieven. Daar wordt geheimzinnig over gedaan, maar goedkoper zal het iig niet worden. Eerder veel duurder. Dit is ook voor België een onrendabel tracee. Kunt er donder op zeggen dat deze rekening landt bij de reiziger.

Reactie toevoegen

U bent hier