Ledenvergadering stemt in met coalitieakkoord

19 april 2014

Ledenvergadering stemt in met coalitieakkoord

Vandaag heeft de algemene ledenvergadering het concept coalitieakkoord, dat gisteren op een persconferentie door de formateurs werd gepresenteerd, behandelt en goedgekeurd.

Hiermee is het proces van onderhandelingen en coalitievorming een feit. De SP zal voor het eerst in de Maastrichtse geschiedenis deelnemen aan het college van B&W.

De voorzitter van de SP was blij verrast te zien dat er zo veel Maastrichtse SP'ers op de ledenvergadering waren afgekomen, welke werd gehouden in buurtcentrum het Atrium in Daalhof, waar ook het SP fractiekantoor gevestigd is. Maar het was dan ook niet zomaar een ledenvergadering. Behalve de gebruikelijke jaarverslagen en het kiezen van het afdelingsbestuur, stonden namelijk ook de nieuwe coalitie en het gesloten coalitieakkoord op de agenda.

Bovendien werd er deze ledenvergadering afscheid genomen van een aantal hele belangrijke personen binnen de partij en werd de nieuwe fractie voorgesteld.

John Gunther, kersverse fractievoorzitter en samen met Jack Gerats onderhandelaar namens de SP in de coalitiebesprekingen, gaf een toelichting op het akkoord, zoals gisteren gepresenteerd. “In de onderhandelingen zijn wij vol gegaan voor die punten die wij zo belangrijk vinden, namelijk het sociale domein, werkgelegenheid, jeugd en andere, innovatieve mogelijkheden voor cultuur in Maastricht. Als SP hebben wij ervoor gezorgd dat dit akkoord een sterke sociale agenda heeft”.

Foto: John Gunther geeft toelichting op coalitieakkoord

Voor de SP is het heel belangrijk dat in het akkoord vast wordt gesteld dat er in Maastricht niemand door het ijs mag zakken. Dit betekent dat er vol wordt ingezet op het sociale domein: De WMO, welzijn en (jeugd) zorg. Daarnaast ziet de SP haar speerpunten rondom burgerparticipatie, meer aandacht voor de buurten en armoedebestrijding terug in het akkoord, bijvoorbeeld in de gezamenlijke aanpak rondom huisuitzettingen: “Wij zullen niet ontkennen dat de komende bezuinigingen zuur zal worden, de vraag is alleen hoe zuur?”

Jack Gerats heeft als aankomend wethouder voor de SP en tot groot genoegen van de leden, de WMO, decentralisatie AWBZ, Welzijn, Buurt en buurtgericht werken burgerparticipatie en vergunningen in zijn portefeuille. “Het is een historisch moment voor de SP. Ik wil er alles aan doen om samen met jullie ervoor te gaan om Maastricht 100% sociaal te maken”

De ledenvergadering heeft na de toelichtingen en discussie ingestemd met het coalitieakkoord en de samenstelling van de nieuwe fractie. Nu Jack Gerats is voorgedragen als wethouder is het Sherko Kamal die als raadslid toe zal treden tot de fractie. Hij zal, net als de beoogd wethouders, benoemd worden in de raadsvergadering van komende donderdag.

Foto: Jack Gerats en Sherko Kamal

Behalve de coalitie en fractie, is er in de ledenvergadering ook afscheid genomen van Esmee Corbee, die al sinds 2003 actief is binnen het bestuur, en in 2006 afdelingssecretaris is geworden. Voormalig voorzitter Jonathan van Tilburg, die vele jaren met Esmé werkte, hield een korte toespraak, waarin hij Esmé bedankte voor haar jarenlange inzet. Esmé was een buitengewoon kundige secretaris met veel gevoel voor verantwoordelijkheid en die haar zaakjes altijd tip top in orde had. Monique Martens zal het stokje nu van haar overnemen. Esmé blijft binnen de afdeling overigens wel actief als bestuurslid.

Ook werd er vandaag formeel afscheid genomen van Leny Eijssen als fractievoorzitter. Hoewel Leny actief blijft binnen de afdeling Maastricht, keert zij op eigen verzoek niet terug in de raadsfractie. Zowel John Gunther hield een toespraak, waarin hij de jarenlange goede samenwerking tussen hem en Leny beschreef en haar namens de hele afdeling bedankte. Voormalig burger niet-raadsleden Mara van Haasen en Marcel Bonder, maakten vande gelegenheid gebruik om Leny persoonlijk te bedanken voor de goede begeleiding die ze hen afgelopen jaren heeft gegeven en alles wat ze van haar hebben mogen leren. “Ik kan haar op geen enkele manier vervangen, maar ik hoop dat ze weet dat ik mijn uiterste best zal doen om haar spirit voor de raad te behouden”, aldus nieuw raadslid Mara van Haasen”.