Debat Sneltram

11 mei 2021

Debat Sneltram

SP samen met oppositie: debat over stilzwijgen door college over sneltram. De SP zal tijdens het debat voorstellen om een referendum hierover te houden, zodat de stad zich kan uitspreken over zin en onzin van de tram. Geen cent erbij!

De Liberale Partij Maastricht, PvdA, Partij Veilig Maastricht, PVV, SP, Groep John Gunther, Groep Simona Maassen, 50PLUS en Groep Alexander Lurvink willen op korte termijn een debat over de tram.
De laatste weken worden wij overspoeld met berichten over financiële ontwikkelingen van het tramproject Maastricht-Hasselt. Uit de pers vernamen we dat er mogelijk hogere kosten van € 59 miljoen bij de aanbesteding zouden zijn, omdat er maar één inschrijver is voor de uitvoering van het tramproject.
De wethouder beroept zich op vertrouwelijkheid en hult zich in stilzwijgen, maar het wordt tijd dat de raad van Maastricht adequaat wordt geïnformeerd over de stand van zaken van dit hoofdpijndossier. Het lijkt erop dat het spel over wie moet betalen als de stekker uit dit project gaat, belangrijker wordt gevonden dan een besluit te nemen dat door inhoud gedragen wordt. Op basis van de informatie uit de pers doemt daarnaast het beeld op van partijen die rollebollend met elkaar over straat gaan over dit dossier ipv verstandig met elkaar om de tafel te gaan zitten en te kijken of beide partijen nog werkelijk een toekomst zien in dit dossier. Zo hebben we onder meer het dispuut tussen wethouder Krabbedam en Vlaamse minister Peeters van mobiliteit en openbare werken over de schade die Maastricht zou lijden en op € 150.000 per maand neer zou komen en de in het verleden aan België betaalde vergoeding vanwege het verkorte tracé.

De raad van Maastricht mist echter op dit moment nogal wat belangrijke informatie op de voortgang van dit project. Tot nu toe heeft de gemeenteraad alles via de kranten en andere bronnen moeten vernemen. Wij hadden verwacht dat de wethouder ons tijdig zou informeren. Mocht openbaar niet mogelijk zijn geweest, dan had het voor de hand gelegen om de fractievoorzitters vertrouwelijk op de hoogte te stellen van de knelpunten in dit project en de verdere aanpak. Maar ook dit heeft de wethouder nagelaten, terwijl er sprake is van een actieve informatieplicht. Het lijkt ons ook meer dan van belang om te toetsen of er in de gemeenteraad van Maastricht nog draagvlak bestaat voor dit project, ook raakt een overschrijding van de kosten direct het budgetrecht van de gemeenteraad. Meer geld voor de tram is onverkoopbaar in een stad waar door deze huidige coalitie al fors is bezuinigd op diverse voorzieningen voor de inwoners omdat de gemeente een financieel wanbeleid heeft gevoerd.
Het is dan ook de hoogste tijd om op basis van artikel 17, tweede lid, van de Gemeentewet een debat met elkaar te voeren zodat de raad haar eigen oordeel over de tram kan geven. We gaan er in alle redelijkheid vanuit dat de wethouder voor dit debat de gemeenteraad voorziet van alle informatie die relevant is voor het voeren van een ordentelijk debat. Wat ons betreft vindt het debat 25 mei plaats.
Tot slot. De oppositie is geschokt over de wijze waarop het debat over interimmer Dekkers heeft plaatsgevonden. Het debat was door het college van a tot z geregisseerd. Interrupties mochten feitelijk niet plaatsvinden, vragen werden niet beantwoord, terwijl een ex-wethouder en een ex-gemeentesecretaris, die zich niet konden verweren, de schuld kregen. Het dieptepunt was de openbare uitspraak dat het “moreel kompas’ van de ex-gemeentesecretaris niet deugde. We maken ons ernstige zorgen over de democratie in Maastricht. Als het voeren van een debat conform de Gemeentewet op deze wijze door het college wordt gefrustreerd dan is er van democratie in Maastricht nog nauwelijks sprake. Maastricht heeft al eens een quick scan laat uitvoeren naar de stand van zaken van onze lokale democratie. Misschien is het goed om nog eens naar andere instrumenten en mogelijkheden te kijken om de democratie in Maastricht weer tot bloei te brengen. De schrijnende situatie die zich immers in Den Haag voordoet met betrekking tot de democratie is naadloos op Maastricht van toepassing.