Op campagne bij moskee El Fath Ariane Schut

22 februari 2022

Op campagne bij moskee El Fath Ariane Schut

Het Provinciaal Platform voor Diversiteit en de Stichting Meer Kleur en Kwaliteit, organiseerden op zondag 20 februari een bijeenkomst in de Moskee El Fath in Maastricht.

We werden zeer gastvrij ontvangen door het bestuur van de moskee. Onderwerp van gesprek: de raadsverkiezingen van 16 maart a.s. Tien politieke partijen waren aanwezig om hun verhaal te doen en vragen te beantwoorden. Uiteraard was de SP erbij. Het was interessant en erg leuk om een keer in de moskee te zijn en mensen te ontmoeten die ik normaal gesproken, niet zo snel spreek. Het was ook mooi om te zien dat veel mensen echt interesse hebben in de verkiezingen voor de gemeenteraad.

We bespraken diverse interessante stellingen

De middag werd begeleid door Brahim Fattah van ProDemos. Dat was erg leuk, want hij begon met een soort quiz met stellingen voor de zaal over de verkiezingen. Mag je stemmen als je 16 bent. Mag je stemmen als je geen Nederlandse nationaliteit hebt. Mag je stemmen als je paspoort 1 jaar is verlopen? Hoeveel gemeenten zijn er eigenlijk in Nederland. Mag je alleen op 16 maart stemmen? Met rode of groene bordjes kon je aangeven of de vraag klopte of niet.

Daarna waren er stellingen waar elke partij van moest aangeven ben je voor of ben je tegen? De zaal mocht dat trouwens ook zeggen. Dat maakte het een erg levendig geheel.

De vragen:

Vraag: Door Corona hebben veel kinderen een leerachterstand gekregen. Moet de gemeente daar wat aan doen en wat staat hierover in je verkiezingsprogramma?

Mijn antwoord: Er is veel extra geld beschikbaar om deze achterstanden weg te werken binnen de scholen (Het Nationaal Onderwijs Programma). Dat gaat buiten de gemeenteraad om. In Maastricht moeten we daarnaast zorgen voor meer kansengelijkheid. Bijvoorbeeld door huiswerkbegeleiding dicht bij huis te organiseren, in de Wijkservicepunten, in de buurten. Wij kunnen ook zorgen voor meer laptops. Maar denk ook aan de eenzaamheid die door corona is ontstaan. Bij jongeren, maar zeker ook onze ouderen. Zorg dus voor meer ontmoetingsplaatsen in de buurten.

Vraag: Moet er meer gebouwd worden voor jongeren en starters in Maastricht.

Nou daar waren de aanwezige partijen het allemaal wel over eens. Ja natuurlijk. Maar waar de verschillen in zitten is hoe iedere partij dat wil aanpakken.

Mijn reactie: We moeten niet alleen meer nieuwe huizen bouwen. We moeten ook meer bestaande woningen aanpassen en beschikbaar maken. Leegstand moet verboden zijn. Opkopen van huizen door beleggers moet stoppen. Zelf wonen in de woning die je koopt. Zorg dat niet alleen jongeren en starters in Maastricht een huis vinden. Regel ook dat ouderen in hun eigen buurt oud kunnen worden, bijvoorbeeld door zorgbuurthuizen te bouwen.

Vraag: Is de communicatie van de gemeente altijd begrijpelijk of is er verbetering nodig?

Geen verrassing, maar er was veel kritiek. Een paar reacties: Het woordgebruik is vaak onbegrijpelijk. Informatie komt te laat. Niet iedereen kan voldoende Nederlands lezen.

Mijn reactie: Geen enkele brief – hoe goed ook geschreven – is voor iedereen te begrijpen. Vertalen in Engels of Arabisch helpt maar lost het probleem niet op. Regels zijn erg ingewikkeld. Wij willen daarom in de Wijkservicepunten of bijvoorbeeld de moskee meer ondersteuning geven aan mensen. Mensen helpen met het begrijpen van de informatie of samen invullen van aanvragen van een toeslag of formulieren van de sociale dienst.

Veel indrukken en een prettige kennismaking

Om half vier eindigde de gezamenlijke bijeenkomst, omdat het tijd was voor het middag gebed. Daarna werd verder gepraat in individuele gesprekken. Om 5 uur ging ik naar huis. Vol van nieuwe indrukken en nieuwe kennismakingen en met de afspraak dat de SP terugkomt in de moskee, als het nieuwe bestuur (verkiezingen zijn deze week) een programma heeft opgesteld voor de komende periode. Daar kijk ik naar uit! Want alleen je neus laten zien in verkiezingstijd is niet genoeg.

Ariane Schut

Fractievoorzitter en lijstrekker SP Maastricht

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.