Vervuilde luchtalarm

8 december 2022

Vervuilde luchtalarm

Foto: jack van gelooven

Het luchtalarm loeit nog steeds in Maastricht

Een maandje na de besprekingen van de gemeentebegroting 2023 – 2026, stuurde Milieudefensie en een groot aantal aangesloten partijen, een MANIFEST naar de raad en het college van de stad. Het is heel goed en ook broodnodig dat deze organisaties en betrokken inwoners van de stad op de trom blijven slaan. Want het gaat wel ergens om. Het gaat om de gevaren voor de gezondheid van de Maastrichtse bevolking door milieuvervuiling en de slechte luchtkwaliteit in onze stad. We soebatten als gemeenteraad al jaren rond dit thema en het lijkt dat traineren en het uitstellen van adequate maatregelen, meer regel is dan uitzondering. In het huidige coalitieakkoord tornt men zelf weer aan het invoeren van een milieuzone.

De economische belangen gaan voor veel partijen in de raad boven de gezondheidsrisico’s voor onze inwoners, de aantasting van leefomgeving, de toekomst voor onze kinderen en het behoud van onze aarde. Of is het gewoonweg onwetendheid of desinteresse? Onbegrijpelijk is het in elk geval. Het gaat hier namelijk niet om een papieren werkelijkheid en een abstract probleem. Hoeveel kinderen moeten er nog ziek worden? Hoe veel voorbeelden van rampen moeten we nog meemaken voordat we in Maastricht eens echt wakker worden? De laatste overstromingen waren al aardig dichtbij, maar wij gaan vrolijk verder ‘sjiek en sjoen’. Vooral niet doorpakken.

Wij als SP brachten tijdens de begrotingsdebatten een uitgebreide motie in, ‘het luchtalarm loeit’. Deze motie, die geheel in lijn ligt met wat Milieudefensie en de medeondertekenaars van het Manifest stellen, werd door maar liefst 29 raadsleden weggestemd! Dat is dus concreet zoals men hier met het immense probleem van klimaat en milieu denkt te moeten omgaan. Je kunt je dan ook terecht afvragen, hoe serieus het bestuur van onze stad dit Manifest neemt?

“We zijn met onze voet op het gaspedaal op weg naar de klimaat hel”. (secretaris-generaal VN Guterres – Klimaattop Egypte).

“Slaapwandelend lopen we achter elkaar aan als lemmingen de maas in”. (Fractievoorzitter SP Maastricht – Milieuramp Maastricht).  Lees ook:

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.