Zomaar een weekje als raadslid

8 februari 2023

Zomaar een weekje als raadslid

SP op Stap

De SP Maastricht heeft alweer een druk weekje (week 6) achter de rug. Er was een succesvol burgerplatform voor de Medisch Kleuter Dagverblijven. De huurverhoging van SAM ging van de baan. Druk is het wel vaker in het leven van een raadslid voor de SP. Ik beschrijf hier verder zomaar een andere week in januari 2023.

Het begint op Zaterdag de 14e januari. We waren actief op straat in de wijk Mariaberg. We gingen de deuren langs vanwege de grote actie ‘Kosten Omlaag’ en ‘Nationaliseer de energiebedrijven’. Meer dan 100 ingevulde petities haalden we op die ochtend. In totaal denken we in Nederland deze week 120.000 stuks getekende petities te realiseren. Vanwege deze actie groeien we ook enorm in ledenaantal.

Deze week bezochten we samen met een inwoner van Maastricht de wethouder van het Sociale Domein, Anita Bastiaans. We waren welkom in het stadhuis. We vroegen om aandacht voor de grote problemen waar mensen met een beperking in dit geval zeer slechtziend, ‘tegenaan’ lopen in onze stad. Daarnaast werden de ervaren problemen met vervoer op maat uitgebreid besproken. De wethouder en haar ambtenaar gaan aan de slag met deze waardevolle input.

We bezochten ook het project GRUUTS ook in Mariaberg. Het project wil mensen betrekken bij de ontwikkelingen in de buurt en het verbeteren van de leefbaarheid. Er zijn maar liefst 14 projecten waaraan inwoners van de wijk kunnen meedoen. Ontmoeting en Kunst zijn hierbij een belangrijke items.

We bezochten dezelfde dag ook de stichting Fantastieke, een stichting die kunst inzet voor mensen met een GGZ-achtergrond. Het betreft mensen die via expressie en creativiteit fijne invulling kunnen geven aan hun leven en zich zo kunnen ontwikkelen. De stichting krijgt te maken met een enorme huurverhoging en ook de energiekosten stijgen tot samen wel 30 %. Over hetzelfde probleem spraken we met kinderboerderij Daalhoeve die ook in de problemen lijken te komen. De SP springt in de bres.

Datzelfde doen we ook voor cliënten en personeel van XONAR die de dupe worden van reorganisatie en nieuwe aanbestedingsregels in de Jeugdzorg. In het bijzonder zijn we in nauwe samenwerking met onze kameraden uit Heerlen, in protest. Dat doen we samen met mensen van de Medisch Kleuter Dagverblijven in Zuid-Limburg. We reageren op brandbrieven, stellen schriftelijke vragen aan diverse colleges, zijn een petitie gestart (4600 handtekeningen), helpen mensen met inspreken in de verschillend gemeenteraden en organiseren zo macht. Om op die manier tegengas te kunnen geven aan de ingezette en niet wenselijke ontwikkelingen. Dan hebben we het o.a. het ontslag van medewerkers en het stoppen met de Dagverblijven.

We hadden als SP verder een waardevolle inbreng c.q. input tijdens de domeinvergadering over Algemene Zaken in Maastricht van dinsdagavond. Deze avond werd gesproken o.a. over veiligheid, burgerparticipatie en de organisatieontwikkeling binnen ons gemeentelijk apparaat. Tijdens deze stadronde kwamen burgers zelf ook aan het woord.

Er was deze week ook een ontmoeting met de zogenaamde Commissie Bovens. Theo Bovens, is de voormalig gouverneur. We spraken over de ontwikkelingen rond LVO-onderwijs in Limburg en hoorde waar deze adviescommissie mee bezig is. Ze vroegen input van de raadsleden van Maastricht. De SP wil via onderwijs vooral segregatie tegengaan en genoeg aandacht schenken aan kinderen en jongeren die kiezen voor praktische opleidingen. We hebben in onze stad niet alleen denkers nodig met universitaire opleiding maar ook doeners met LBO of Mbo-opleidingen.

In de tussentijd, loopt onze bekende scootmobiel actie nog gewoon volop door. E-mails, telefoontjes, afspraken, helpen met bezwaren formuleren etc.  We stemmen voortdurend af met Stichting Samen Onbeperkt die ook opkomst voor deze groep Maastrichtenaren. We gaan deze week ook samen met een paar mensen naar de gemeente voor zogenaamde hoorzittingen. Mensen die bezwaar hebben gemaakt tegen de nieuwe regelingen (meer kosten) voor hun scootmobiel worden hiervoor uitgenodigd. Wij komen al jaren op voor deze groep mensen en laten ze nu natuurlijk ook niet los.

We spraken tussendoor nog met een journalist omdat die onze input nodig had inzake het dossier coronasteun. Nog even volhouden, donderdagavond was er een meeting gepland over burgerberaden die we hebben bijgewoond. Hierna vond de reguliere fractievergadering plaats.

Tussen alles door hebben schriftelijke vragen gesteld aan de griffie over agendapunten en met diverse wethouders o.a. over de milieuproblematiek in Maastricht, over, over de energietoeslag voor studenten en over demonstratierecht. Er zijn ook diverse overleggen deze week met collega partijen om een aantal problemen in de stad te bespreken en te bekijken hoe we daar gezamenlijk mee om willen gaan. Oh ja, er was ook een telefoontje namens de Provinciale Stratenfractie over de aankomende verkiezingen. Van de fractie Maastricht wordt er ook e.e.a. verwacht in deze campagnetijd. De diverse activiteiten zijn we al aan het plannen en voorbereiden.

Dan zijn we druk met het bijhouden van onze website, o.a. het nieuws in de agenda publiceren rond een tweetal nieuwe bijeenkomsten geheten, SAMENSPRAAK. Verder vermelden we in de agenda alvast dat we de 11e februari naar Amsterdam gaan vanwege het grote protest rond energieproblematiek. We werken een uurtje aan SPRINTS  onze lokale nieuwsbrief waarin we onze leden informeren over alle komende activiteiten de komende periode. Wij roepen onze leden ons te komen helpen en de handen uit de mouwen te steken.

In de schaarse vrije uurtjes, lezen we de ingekomen stukken, de Raadsinformatie brieven en alle andere stukken die binnen komen en bestuderen ze goed om zo goed voorbereid te zijn op de vergaderingen van de komende weken. Op de dinsdagavond (Domein Algemene zaken), hebben we tot bijna 23.15 uur vergaderd en daarna nog even met elkaar besproken wat deze verdere week nog prioriteit heeft.

We vergeten in het kader van onze communicatie natuurlijk ook Facebook en Instagram niet. We delen continu relevante posts met onze volgers op Facebook en Instagram. Lees onze post maar eens. Tussen alle bedrijven door hebben we dagelijks contact met elkaar binnen de fractie met ons bestuur en kaderleden. We appen, we bellen, we mailen. Afstemmen is uitermate belangrijk.

Gisteren stond opa Frans aan de deur. Opa Frans is een betrokken inwoner uit Maastricht die zich al zijn hele leven inzet voor arme mensen. Hij kwam een brief afgeven met betrekking tot energiemaatregelen in Maastricht. Zijn inbreng is altijd welkom. Morgen is het alweer vrijdag. Tijd om te lezen en te schrijven.

Het werd vrijdag. In de middag een kort overleg met een onderzoekster van de HSZUYD-lectoraat Armoede. We zijn benieuwd naar haar inzichten over de ontwikkelingen in de buurten en hoe je samenhang en cohesie kunt bevorderen.

Zaterdag vond er helaas een minder leuke bijeenkomst plaats. Deze was georganiseerd ter ere van een van onze collega raadsleden van Groen Links. Zij is deze week overleden. Dan denken wij natuurlijk gelijk ook aan onze eigen Peter Vrehen die ons zeer recentelijk ontviel.

Ok, zo ziet dat weekje van een raadslid eruit ik vergeet vast nog zaken. Elke dag het nieuws proberen te volgen en kijken wat relevant is voor onze stad en voor het invullen van onze rol als volksvertegenwoordiger. Limburger, Volkskrant, RTV Maastricht, groene Amsterdammer. Dit weekend liggen nog wat boeken te wachten. Het nieuwe boek van Lilian Marijnissen onze landelijke lijstrekker moet ik nog uitlezen en het boek de vrienden reünie van Joep Dohmen lees ik voor de tweede keer!!

Op zondagmiddag 29e januari heb ik nog afgestemd met onze Heerlense SP collega’s over de lopende protesten rond het sluiten van de Medisch Kleuter Dagverblijven. Nu nog alleen even afstemmen met Stephanie mijn collega raadslid in Maastricht, over de volgende week.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.