Na ons de zondvloed

1 mei 2023

Na ons de zondvloed

Het verbaast me steeds meer. En dan heb ik het over de besluiten die de meerderheid van de raad van Maastricht pleegt te nemen onder aanvoering van een gesloten bolwerk genoemd de coalitie. Vooraf in de beroemde achterkamers al lang bedisseld. Als er tijdens een vergadering een voorstel komt om iets te doen aan de armoede in onze stad door bijvoorbeeld mensen met een smalle beurs een kortingskaart te geven voor cultuur en sport, wordt dat door een grote meerderheid heel gemakkelijk weggestemd met als argument, dat we toch al zoveel doen voor arme mensen en genoeg initiatieven hebben in onze stad. En vooral dat we daar echt niet nog meer geld aan willen uitgeven. Wat dat dan allemaal precies is en of mensen daar wel kennis van hebben en gebruik van maken, dat weten we dan eigenlijk niet goed. Dat moet dan even uitgezocht worden. Als er dan in de zelfde vergadering een voorstel komt om de winkeltijden in Maastricht op zondag te verruimen, een voorstel waar vooral de ondernemers van onze stad van profiteren, dan is er geen enkele tegenwerping en wordt het soepeltjes door de raad geloosd ondanks vele valide tegenwerpingen van diverse andere partijen. Nu zeggen we lekker niet dat wat we hebben, wel genoeg is. Nee dit moet ‘meer’,  want het levert geld op voor de happy few. Zij mogen wel profiteren arme mensen blijkbaar niet.

Net zoals een voorstel om asielzoekers veel sneller dan nu het geval is,  aan het werk te zetten. Dat komt klaarblijkelijk nu erg goed uit want hebben we niet enorme arbeidstekorten? Geef ze ook een positieve naam leuk, de kansrijken onder ons. Zij kunnen onze problemen morgen oplossen. Ze kunnen vooral ONS goed helpen. Dat er vele haken en ogen aan dit verhaal zitten zoals bijvoorbeeld de kans op uitbuiting, en het gevaar van verplichting om shit banen te nemen,  dat wordt heel gemakkelijk weggewuifd. Dat die mensen gaan werken en hun salaris grotendeels moeten inleveren daar hoor je ook niemand over. Ja, natuurlijk moeten ze gaan betalen voor hun eigen opvang in het AZC logisch toch? Maar we zijn wel heel betrokken hoor bij al die mensen, we willen het beste voor hun en hun toekomst. Dat inleveren zorgt ervoor dat de kansrijken voor zichtzelf helemaal niks opbouwen. Dat heet dan een goede start voor die mooie toekomst die ze in ons landje tegemoet gaan. Werken zul je , er echt meer aan overhouden dan een fooi, vergeet het maar. Er zijn natuurlijk wel slimme ondernemers die al klaar staan begreep ik van de wethouder om wel geld te verdienen aan de inzet van de asielzoekers. En nee hoor, dit idee invoeren en uitvoeren is geen enkel probleem we hebben plots voldoende capaciteit bij de COA’s en IND’s van deze wereld. Wensdenken en toch stemt de meerderheid er voor.

Maar het kan nog erger. Al jaren worden voorstellen gedaan in de raad om de gezondheid van onze inwoners te   beschermen door de nodige milieumaatregelen in te voeren, Dat wordt al jaren getraineerd, uitgesteld en tenslotte geskipped. Binnen de coalitie helemaal geregisseerd en precisie uitgevoerd. Belang van de inwoners? Ben je gek? Het belang van het geld, ja dat zeker. Het wordt puur op economische gronden en met gebruik maken van en hele serie drogredenen, van de tafel geveegd. Zomaar, men denkt er nog niet meer over na. Na ons komt de zondvloed.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.