Zorgbuurthuis in OSS geopend

6 oktober 2023

Zorgbuurthuis in OSS geopend

Foto: jack van gelooven / sp landelijk

Soms zijn er van die bijzondere momenten die je graag wilt delen. Dat was onlangs het geval: de officiële opening van het eerste zorgbuurthuis in Nederland. Natuurlijk samen met de bewoners van de Schadewijk, een echte volksbuurt in Oss. Een speciaal moment, want er is jarenlang samen met de buurt hard aan het zorgbuurthuis in Oss gewerkt. Een fijne plek waar mensen oud kunnen worden. Kleinschalig, met goede zorg en vaste gezichten. Hoe mooi zou het zijn als er niet alleen in Oss een zorgbuurthuis zou zijn, maar door heel Nederland? Daarom is een grote SP na 22 november belangrijk.

Het zorgbuurthuis werkt - tegen de trend in - zonder onnodige bureaucratie, de zorgverleners en buurtbewoners bepalen wat er nodig is. Waar normaal iedere bewoner een aparte ‘indicatie’ heeft (met bijbehorend budget), kunnen we dat nu achterwege laten en gewoon doen wat nodig is vanuit één budget. Dat scheelt veel papieren en tijd voor zorg die niet naar zorg gaat. Daarnaast was het ook zo goed om te horen dat één van de bewoners me gisteren vertelde hoe fijn het is om vaste gezichten te hebben die je helpen wassen in plaats van tien verschillende mensen in twee weken tijd. En ook bijzonder: de naam zegt het al, het zorgbuurthuis is echt van de buurt. Buurtbewoners zijn altijd welkom voor koffie of een spelletje en zo gaan we de eenzaamheid tegen onder ouderen die nog zelfstandig in de buurt wonen. Buurtbewoners helpen ook mee met de tuin, het eten en de klusjes die gedaan moeten worden. Het pand was vroeger een school en is door eerdere acties van de buurt van de sloop gered.Het laat zien dat we de zorg voor onze ouderen anders kunnen organiseren. We hoeven eenzaamheid niet te accepteren. En ook mooi: veel bewoners van het zorgbuurthuis komen uit een eengezinswoning, waar regelmatig de bovenverdieping leeg stond, die nu direct vrijkomt voor starters.

Hoe mooi zou het zijn als we niet alleen in Oss maar door heel Nederland zorgbuurthuizen kunnen bouwen? Met een grote SP na 22 november kunnen we hier samen voor zorgen.

We gaan ervoor!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.