Bestemmingsplan de Beyart

Bestemmingsplan de Beyart

Foto: jack van gelooven

Bijdrage Stephanie Blom raadsvergadering 28 mei 2024

Ook dit dossier is weer een mooi voorbeeld van hoe de gemeente zich in het pak laat naaien door buitenlandse investeerders, die met eurotekens in de ogen, en een ronkende prospectus in de hand, een van de mooiste stukjes Maastricht hebben weten te bemachtigen. Door gebrek aan een langjarige en proactieve grondpolitiek, is de gemeente enkele jaren geleden de kans misgelopen om het complex De Beyart aan te kopen, om zo een van de laatste groene oasen te behouden voor de stad. En nu zitten wij als raad weer met dit voorstel in onze maag.

De SP zal vandaag tegen dit raadsvoorstel stemmen. Ten eerste, omdat wij het niet wenselijk vinden dat ook dit stuk Maastricht wordt volgeplempt met nóg meer beton en nóg meer steen. Maar er speelt wat ons betreft nog iets anders. Het is natuurlijk fantastisch voor alle welvarende ouderen van Jekerdal en Villapark dat zij over een paar jaar hun intrek kunnen nemen in een luxe zorgflat in het hart van onze stad. Maar zolang er niets fatsoenlijks geregeld is voor de ouderen van Mariaberg, van Nazareth, van Malpertuis en van Wittevrouwenveld, die voorlopig maar in eenzaamheid en zonder fatsoenlijke zorg zo lang mogelijk thuis moeten blijven wonen omdat zij nergens naartoe kunnen, zal de SP zich tegen dit soort ontwikkelingen keren.

Ik sluit dit korte betoog dan ook af met een tweetal oproepen - of hartenkreten, zo u wil -  aan het college. Allereerst wil de SP, in navolging van de directeur van de RO-groep, dit college echt op het hart drukken om serieus werk te maken van een proactieve en langjarige grondpolitiek. Dit zodat wij de regie over de ontwikkelingen in deze stad weer terugleggen waar die thuishoort: namelijk bij ons als gemeenteraad, en bij ons als stad. Ten tweede roepen wij het college op om óók eindelijk eens serieus werk te maken van knusse en betaalbare woonvormen voor de minder welvarende ouderen van deze stad. Of dat nou een Zorgbuurthuis is naar het voorbeeld van de prachtige stad Oss, of de Thuisplusflat waar de collega’s van PVM u laatst op attendeerden: ga in godsnaam aan de slag, zodat elke oudere van Maastricht – en dat worden er steeds meer – van een fatsoenlijke oude dag kan genieten.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.