De tram Maastricht/Vlaanderen en de SP

21 oktober 2015

De tram Maastricht/Vlaanderen en de SP

De fractie van de SP heeft in de vele discussies rondom de tram duidelijk aangegeven hoe zij in dit dossier staan: De SP was, is en blijft tegen de komst van de tram!

In de afgelopen jaren heeft het gemeentebestuur onder aanvoering van PVDA wethouder Nuss, dit dossier de meeste partijen door de strot geduwd. De tram zou en moest er komen.

Inmiddels blijkt het technisch onhaalbaar om de tram over de Wilhelminabrug te laten rijden. De spoorbrug is (blijkt ook uit eigen onderzoek) geen alternatief. Voor de gemeente zit er niets anders op dan de tramlijn in te korten en te stoppen voor Mosae Forum.

Na de gewonnen verkiezingen van 2014 is de SP in de huidige coalitie gestapt vanuit de overtuiging dat het sociale domein behoed moest worden voor afbraak van de sociale zekerheid. Het is een bestuurlijk gegeven dat het meedoen in een coalitie betekent dat je ook concessies zult moeten doen. Dit met in acht name van de eigen normen en waarden. Tegen de achtergrond van het hogere doel bewijst de SP een betrouwbare bestuurlijke partner te zijn.

Daarom is de SP-fractie van mening dat zij zich (met lede ogen) neerlegt bij de nu ontstane situatie t.a.v. de tram. Hoe moeilijk dit ook was voor de fractie, in het belang van de nabije toekomst (bv. behoud hulp bij het huishouden) houden wij vast aan de impact van de kantelingen in het sociale domein. De SP is hierin de juiste en betrouwbare partner gebleken.

Afspraak is afspraak bij de SP.

John Gunther

Fractievoorzitter raadsfractie SP