Grote leugens ontmaskerd rond uw pensioen Jack van Gelooven

6 februari 2022

Grote leugens ontmaskerd rond uw pensioen Jack van Gelooven

Red ons huidige pensioenstelsel

De SP organiseerde maar liefst 10 bijeenkomsten door het hele land. In Limburg waren wij waren te gast in het buurtcentrum van Wittevrouwenveld in Maastricht. Samen met vakbond FNV en Actiecomité Red het pensioenstelsel, vertellen we aan iedereen die het horen wil over de grote leugens rond de introductie van het nieuwe pensioenakkoord. Men belooft dat het allemaal beter wordt, maar dat klopt niet. Ons pensioenstelsel loopt gevaar. Pensioen is uitgesteld loon en we hebben recht op dat wat we gespaard hebben. U en ik lopen daarbij in de huidige opzet veel inkomen mis. Al meer dan 10 jaren heeft er namelijk geen indexatie plaatsgevonden. Bij diverse fondsen werd er zelfs gekort. Allemaal gebaseerd op het sprookje dat de pensioenfondsen niet genoeg geld in kas zouden hebben om straks aan de verplichtingen te kunnen voldoen.

Dramatische daling koopkracht

Dus de kosten voor levensonderhoud stijgen elk jaar, de gepensioneerde krijgt er niks bij en daalt dus dramatisch in koopkracht. Velen gepensioneerden met kleine pensioentjes, zakken zelfs door de armoedegrens. Door die nieuwe plannen van het kabinet raken steeds meer mensen verder van huis. In de tussentijd stijgt de waarde van de pensioenpot tot astronomische bedragen en graaien vooral de mensen aan de top. Een van de sprekers zei: “je hoeft in dit hele verhaal maar twee woorden te onthouden en dat zijn, regeringen liegen!”

Dat geld is van ons allemaal

SP voert grote acties uitmondend in een groot protest en Utrecht op 12 februari 2022. We willen geen sloop van ons bestaande pensioenstelsel (een van de beste in de hele wereld), maar wel grote verbeteringen:

• Ook pensioen voor ZZP'ers en flexwerkers,
  • Verlaging van de AOW-leeftijd,
  • Jaarlijkse indexatie van de pensioenen,
  • Compensatie van geleden verliezen,
  • Meer zeggenschap voor pensioenhouders,
  • Strijden tegen misstanden,
  • Eenvoudige regelgeving,
  • Een fatsoenlijk vroegpensioen.

Dit alles is gemakkelijk te betalen uit de gigantisch grote gezamenlijke pensioenpot van ons Nederlanders.

Meer informatie? Bekijk hier onze pensioenkrant, en bekijk hier onze Bijeenkomst pensioenen in Maastricht

Pensioentekorten?

Daar zetten we onze tanden in!

Bijt je mee?

Stem SP!

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.