De inflatie gaat door het dak!

9 mei 2022

De inflatie gaat door het dak!

Vele Nederlandse werknemers zijn al tijden op zijn zachtst gezegd, ontevreden. En helemaal terecht. Want de arbeidsmarkt is de laatste decennia ernstig ontspoord. “Het kon niet flexibel genoeg zijn” zei het Kabinet en het minimumloon was echt wel hoog genoeg. Vele mensen zijn daardoor al eerder in de klem komen te zitten en kijken aan tegen een grote ongelijkheid en een niet al te rooskleurige toekomst. En daar bovenop is er nu nog extra druk ontstaan omdat de alle prijzen door het dak gaan.

Vooral aan de onderkant van de arbeidsmarkt heeft men last van deze steeds maar stijgende inflatie. We hebben te maken met de hoogste inflatie in 40 jaren. De inflatie ligt al dik boven de 10 % en dat holt de koopkracht elke maand meer uit. Er blijft steeds minder geld over in de portemonnee.

Grote groepen mensen in grote problemen

Mensen worden vaak en al heel lang onderbetaald. Die lage lonen ontstaan vooral door marktwerking en concurrentiestrijd. Het pakt alleen gunstig uit voor de top van het bedrijfsleven die de steeds hogere winsten bijschrijven. Voor wie echter 11 of 12 euro per uur of nog minder verdient, komen de huidige ontwikkelingen keihard aan. Loonsverhogingen lijken vooralsnog nog uit te blijven, terwijl de bedrijven wel gretig hun prijzen verhogen. Tanken is bijna niet meer te betalen, de boodschappen worden alsmaar duurder, de huren stijgen en de energierekening is onbetaalbaar geworden. Een steeds grotere groep mensen komt in de problemen. Terwijl de economie wel doorgroeit. Dat mogen we niet accepteren.

Het verzet groeit en men kan er bijna niet onderuit om uiteindelijk toch de lonen te verhogen. De kloof tussen de boven- en onderkant van de arbeidsmarkt moet kleiner worden. Voorzichtig keert de wal het schip en plakken Rutte en zijn maten pleisters om het leed een beetje te verzachten. Dat is niet genoeg op termijn. Wij als SP pleiten ook voor snelle compensaties, maar daarna voor structurele oplossingen.

Eerlijke oplossingen op korte- en langere termijn

Zet tijdelijk de belasting op gas stop. Op die manier wordt direct iets gedaan aan de hoge energierekening, zodat mensen niet langer in de kou hoeven te zitten. Verhoog versneld het minimumloon naar 15 euro per uur (waardoor alle lonen zullen stijgen) en door de koppeling met de AOW in stand te houden. We moeten zorgen dat de huurstijging stopt. De huren moeten omlaag. Dit kunnen we betalen door de winstbelasting voor grote bedrijven met hoge winsten te verhogen en de superrijke elite van Nederland een eerlijk deel aan belasting te laten betalen. En we betalen dit door ook een belasting in te voeren op beleggingen op de woningmarkt. Waarom zouden pandjesbazen geen belasting moeten betalen uit de ontvangen huurinkomsten?

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.