MVV huursanering WHOA

MVV huursanering WHOA

Foto: jack van gelooven
Bijdrage Jack van Gelooven raadsvergadering MVV 29 mei 2024

Daar staan we dan als gemeenteraad. We zijn hier vandaag helaas niet samen om een kampioenschap te vieren, maar US MVV-ke zit in grote financiële nood en dat is een probleem. Vandaag is aan de orde of de gemeente een duit in het zakje wil doen of niet. We bespreken hier de schulden van MVV aan de gemeente Maastricht ofwel de schulden aan alle inwoners van de stad. Het gaat hier namelijk om publiek geld.

We bespreken de uitgestelde incasso van de huurpenningen en het afwentelen van een dreigend faillissement door toepassen van de zogenaamde WHOA (een onderhandse regeling met schuldeiser). Normaal is een zogenaamde huurder-verhuurder zaak een college-aangelegenheid. Daar wordt de raad in zijn algemeenheid niet al te vaak bij betrokken, maar in het geval van onze voetbalclub is dat niet voor de eerste keer, wel zo. Het is geen gemakkelijk afweging. De SP is in principe tegen de het steunen van ‘commerciële organisaties met gemeenschapsgelden. En we zien ook een gevaar voor het voortbestaan van de club in het kader van staatssteun. Daarover werden door ons al diverse vragen gesteld.

Aan de ander kant zeggen wij als SP, gelijke monniken gelijke kappen. De gemeenteraad heeft namelijk al vaker steun verleend aan ‘commerciële’ organisaties die in de financiële problemen zaten. Er ging nog niet zolang geleden een paar miljoen naar het MECC bijvoorbeeld en er werden tonnen overgemaakt aan organisaties zoals Maastricht Marketing.

Aan de ene kant ruimhartig steun, aan de andere kant hard bezuinigen.

Want het zelfde stadsbestuur krijgt het ook voor elkaar om miljoenen te bezuinigen op het zogenaamde Sociale Domein. Veel van onze Maastrichtse inwoners die zorg en hulp nodig hadden, zijn daar de laatste jaren al de dupe van geworden.

En waarschijnlijk geldt dat ook voor veel mensen uit de achterban van MVV. Verder kampen op dit moment ook tal van andere organisaties met financiële tekorten en die worden vaak niet geholpen. En wat te denken van de armoede in onze stad. Wij hopen dat deze kwestie ook de deur open zet voor steun aan andere organisaties die het moeilijk hebben. We zien dat het kan.

De keuze die we vandaag maken ligt daarom niet zo voor de hand als andere partijen in deze raad willen laten geloven.

Het gaat om meer dan gemoederen en emoties. Het gaat om business en het gaat om geld. Zijn de toekomstplannen wel solide en was er misschien ook een andere en betere oplossing te vinden geweest voor onze club?. Een andere dan die door het huidige collectief, wordt voorgesteld. Wij weten het in elk geval niet zeker aan de hand van de informatie die we ter beschikking kregen.

Voor de SP is dit verhaal dus óók een gecalculeerd risico zoals de heer Waterval dat zo mooi formuleerde tijdens onze laatste vergadering.

Echter, niet meewerken aan de reddingsactie zal veel voetbal minnende inwoners ernstig teleurstellen want fans worden natuurlijk het méést gedupeerd als het stopt. Een stukje historie, cultuur en trots zal verloren gaan. Het resultaat is dan een leeg stadion en alsnog geen enkele huurinkomsten.

Waarschijnlijk kost het sluiten van de Geusselt op dit moment nog meer,  dan het openhouden ervan. Dat is ten minste wat het college ons bezweert. En die hogere rekening, dat extra geld, moet dan vervolgens gewoon uit onze gezamenlijke begroting komen. En zo betalen alle burgers van Maastricht daar, hoe je ook went of keert, gewoon weer aan mee.

Alles afwegende, en met moeite kiest ikzelf ervoor om het collegeadvies te volgen en te kiezen voor instemming met de WHOA en zo de club te steunen. MVV krijgt nog 1 keert, het voordeel van de twijfel.  En krijgt wat ons betreft in de toekomst geen uitzonderingspositie meer in het kader van financiën o.a. gezien het feit dat private investeerders de aandelen gaan overnemen.

Hopelijk is dit voor MVV de laatste keer dat men de hand moet ophouden en gaan we een stabiele toekomst tegemoet. Index 1400, linker rijtje, play-offs of terug naar de ere-divisie…

Vanaf deze plek wil de SP alle mensen die nu en straks zo hard werken om de club te redden, heel veel wijsheid en succes wensen.

De bal is rond en wie weet… staan we de volgende keer met zijn allen op de tribune om wel een kampioenschap te vieren. MVV, NAOR VEURE!  Daan kin uch niks gebeure….

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.