SP betoogt, grondexploitatie terug in handen van de gemeente zelf

24 juni 2024

SP betoogt, grondexploitatie terug in handen van de gemeente zelf

Bijdrage Stephanie Blom, raadslid SP fractie Maastricht, raadsvergadering 18 juni 2024

Vaststellen grondexploitatie t.b.v. dag- en nachtopvang

Voorzitter,

Zoals al in de domeinvergadering Sociaal naar voren gebracht, is de SP erg verheugd over de nieuwe wind die kennelijk door het college waait op het gebied van de grondpolitiek. Het feit dat zij in dit raadsvoorstel voorstelt om de grond aan te schaffen, en vervolgens in erfpacht uit te geven, biedt hoop voor de toekomst. Bijvoorbeeld ook ten aanzien van het recent aangekochte TREGA-terrein. Daarmee pakt de gemeente de regie terug op het gebied van het grondbeleid, wat wij een erg welkome ontwikkeling vinden. Dus daarvoor ook eens de ‘komplimiiiint        e aan het college’ van de SP.

Alléén: het gaat wat de SP betreft nog niet ver genoeg. Onze partij is al sinds haar beginjaren groot voorstander van een proactieve rol voor de gemeenten en de overheid in het ontwikkelen, vormgeven en exploiteren van innovatieve zorgvormen en woningbouw. Sectoren waarin niet winst maken en geld verdienen centraal zouden moeten staan, maar juist de menselijke maat en de kwaliteit van zorg en wonen. Sectoren die wat de SP betreft nooit naar de markt hadden mogen worden gebracht, aangezien het hier vooral de sociale grondrechten betreft en geen producten en portfolio’s.

Wat de SP betreft nemen we op dit dossier dan ook de vlucht naar voren, en gaan we opnieuw experimenteren met de gemeente als strategisch grondbezitter én ontwikkelaar van vastgoed met een maatschappelijke waarde en bestemming, zodat de mens weer boven het rendement komt te staan. En als over een paar jaar blijkt dat dat goed bevalt, dan zijn we in Maastricht misschien ook wel bereid en in staat om hetzelfde te doen op andere belangrijke beleidsterreinen. Daarbij kan in de toekomst dan natuurlijk ook gedacht worden aan een gemeentelijk woonbedrijf dat in eigen beheer écht betaalbare huizen voor onze inwoners gaat ontwikkelen, om dat voorbeeld maar weer eens van stal te halen.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.