SP Maastricht bij wake Al Mansouri in Maastricht en Den haag

30 oktober 2007

SP Maastricht bij wake Al Mansouri in Maastricht en Den haag

De SP Maastricht is vanavond bij de door SP Tweede Kamerlid Harry van Bommel georganiseerde wake bij de Iraanse ambassade in Den Haag en bij de wake georganiseerd door Amnesty International in Maastricht. Een Iraanse rechtbank heeft Abdullah al Mansouri ter dood veroordeeld vanwege "terroristische activiteiten". De wake bij de Iraanse ambassade moet de Iraanse autoriteiten bewegen het doodvonnis niet uit te voeren.

De SP wil dat Nederland de Iraanse ambassadeur op het matje roept en dat de Nederlandse ambassadeur uit Teheran voor overleg wordt teruggeroepen.

Gezien het feit dat Al Mansouri voor zijn mensenrechtenactiviteiten een Koninklijke Onderscheiding kreeg, vindt Van Bommel het wenselijk dat premier Balkenende bij wijze van uitzondering Koningin Beatrix vraagt zich over deze kwestie uit te spreken.

De SP Maastricht heeft inmiddels burgemeester Leers gevraagd om net als in het verleden nu nogmaals zijn invloed aan te wenden voor de redding van Abdullah al Mansouri.

De wake in Den Haag vindt plaats bij de Iraanse ambassade, Duinweg 20-22 in Den Haag en begint om 18.00 uur.

De wake in Maastricht georganiseerd door Amnesty International vindt plaats bij het stadhuis op de Markt en begint om 19.30 uur.