SP steunt schoonmakers voor een betere toekomst

18 november 2007

SP steunt schoonmakers voor een betere toekomst

Met een grote manifestatie in Amsterdam op zaterdag 17 november gaven de schoonmakers van Nederland strijdbaar het startsein van hun campagne voor een betere toekomst. De schoonmakers gaan de strijd aan met enkele van de in Nederland gevestigde grootste schoonmaakbedrijven van Europa. Het wordt een campagne die breekt met de overlegcultuur in de polder. Ze vragen daarbij nadrukkelijk steun van zoveel mogelijk mensen en maatschappelijke organisaties om hun gerechtvaardigde eisen bij hun bazen ingewilligd te krijgen.

Als de schoonmaakbedrijven niet gevoelig zijn voor hun protest, dan gaan ze praten met de grote klanten van hun bazen, zoals ING, ABN-AMRO en Fortis,. Deze bedrijven kunnen reputatieschade voorkomen door het eens te zijn met de eisen van de schoonmakers. Reputatieschade toebrengen aan de grote en bekende merknamen van opdrachtgevers blijkt effectief te werken zoals blijkt uit voorbeelden in Amerika.

De schoonmakers willen een leefbaar loon van minimaal 10 euro bruto per uur, een verbeterde en vereenvoudigde CAO die nageleefd wordt, geen gerommel meer met arbeidscontracten bij wisselingen van schoonmaakbedrijven door nieuwe aanbestedingen, ook reiskostenvergoeding voor poetsen op een tweede werkplek (tweede object) en betere doorbetaling bij ziekte. Veel schoonmakers werken met een constante angst voor hun baas of voorman, die veelal met intimidatie en repressie het werkritme opschroeven en de vakbond buiten de deur proberen te houden. Daarom willen de schoonmakers vooral ook een respectvolle behandeling.

De SP is met Maastrichtse schoonmakers afgereisd naar de startmanifestatie in Amsterdam.

Bij gesprekken met bekende opdrachtgevers in Maastricht gaat een afgevaardigde van de SP afdeling mee om kracht bij te zetten aan de eisen van de schoonmakers.