SP poortactie met peiling onder MTB medewerkers

23 juni 2008

SP poortactie met peiling onder MTB medewerkers

Vanochtend heeft de SP Maastricht, de fractie en SP Tweede Kamerlid Paul Lempens vragenlijsten uitgedeeld aan de poort van de MTB. De afdeling wil onderzoeken hoe de werknemers hun werk en de werkomstandigheden ervaren en welke problemen zij tegenkomen.

Er bereiken ons signalen dat de Sociale Werkvoorziening (SW) met name op het sociale vlak achteruit gaat. De beschutte werkplaats wordt hoe langer hoe meer een werkplaats waar de productie telt en het sociale niet meer voorop staat. Net als ieder ander bedrijf. Maar de Sociale Werkvoorziening is niet als ieder ander bedrijf. Het is een werkplaats die speciaal bedoeld is voor mensen met een lichamelijke of geestelijke handicap. Lichamelijk en geestelijk gehandicapte mensen waar de gemeente en de MTB een speciale verantwoordelijkheid voor hebben. Die verantwoordelijkheid is in de Wet Sociale Werkvoorziening speciaal voor deze mensen geregeld.

Op de werkvloer bij de MTB “binnen” moet steeds commerciëler gewerkt worden. Dit voert de werkdruk onverantwoord hoog op voor de mensen met een handicap. Er is onvoldoende tijd en aandacht voor ze. De werknemers krijgen te maken met zoveel veranderingen dat ze het niet kunnen bijhouden. Soms weten ze niet eens wie hun werkbegeleider of leidinggevende is. Mensen voelen zich vaker slecht behandeld.

De MTB is door veranderingen in de Wet Sociale Werkvoorziening (Wsw) aan het veranderen. Van een Wsw- bedrijf met beschutte werkplaatsen naar een zogenaamd “mensontwikkelbedrijf” met als doel meer mensen buiten de MTB op een reguliere werkplek te laten gaan werken. De werknemers zijn bezorgd over wat hun te wachten staat en voelen de druk alsof mensen bij de MTB weg moeten. Ook dit verslechtert het klimaat op de werkvloer.

De gehandicapten die, nadat ze een strenge keuring hebben doorlopen, een wsw-indicatie krijgen, zijn blij en trots dat een zinvolle dagbesteding voor hun is weggelegd door te kunnen werken. Werken met een wsw-indicatie in een SW-bedrijf betekent ook echt zelf loon verdienen. Hoe beperkt hun capaciteiten ook mogen zijn, de werkplek, de begeleiding en de omstandigheden moeten zo aangepast zijn dat ze met plezier hun werk kunnen doen.

De vragenlijst: “met plezier ons werk doen !?” is een peiling om inzicht te krijgen in de omvang van de problematiek.
Woensdagochtend worden de lijsten aan de poort bij MTB weer opgehaald.
Inleveren kan ook bij: SP Maastricht, Bogaardenstraat 10, 6211 SP Maastricht
Vragenlijst nu hier invullen kan ook.
Voor contact bel met John Gunther Raadslid SP: 06-16356133.