SP wil opheldering over dreigende ontslagen bij MTB

17 juni 2008

SP wil opheldering over dreigende ontslagen bij MTB

De SP wil opheldering van de wethouders Jacobs en Winants over de dreigende ontslagen bij de MTB. Door het mislopen van gemeentelijke subsidie kan MTB het contract van 70 medewerkers niet verlengen en dreigen deze mensen per augustus dit jaar ontslagen te worden. De fractie wil weten hoe het kan dat de MTB de subsidie is misgelopen en wat de wethouders gaan doen om de werknemers voor ontslag te behoeden.

Er heerst grote onrust en teleurstelling onder de medewerkers van MTB. Velen hebben pas sinds vorig jaar een baan bij MTB en dreigen deze nu al weer te verliezen. “Dit schiet natuurlijk niet op. Deze mensen staan dadelijk weer voor de deur bij het CWI of UWV en de Sociale Dienst voor het aanvragen van een uitkering. De uitkering van de Sociale Dienst wordt vervolgens verstrekt uit een ander gemeentelijk geldpotje. Mensen worden op deze manier rondgepompt in het systeem van reïntegratie naar werk en weer terugval in de uitkering. De werknemers willen graag aan het werk blijven, maar dreigen nu de dupe te worden van bureaucratisch gedoe met subsidies” aldus John Gunther.
Bovendien heeft de gemeente in 2007 7 miljoen Euro overgehouden uit het werkdeel van het Fonds Werk en Inkomen. Dat geld mag gebruikt worden voor loonkostensubsidie en kan nu aangewend worden voor de werknemers bij de MTB. Met een beetje politieke wil zijn de ontslagen niet nodig.
Volgens de onlangs verschenen Lokale Monitor Werk en Inkomen van de FNV kampt Maastricht met een te hoog percentage van mensen die na een te kort arbeidscontract weer terugvallen in een uitkering. Met dergelijke kwesties zoals nu bij de MTB komt daar geen verbetering in.

De SP heeft met spoed vragen gesteld aan de verantwoordelijk wethouders en verwacht beantwoording in het mondeling vragenuur van aanstaande dinsdag 17 juni.