Wethouder beantwoordt oproep SP

29 augustus 2008

Wethouder beantwoordt oproep SP

Het drama dat zich dreigt te voltrekken met de 20 procent loonsverlaging van de huishoudelijke hulpen bij GroenekruisDomicura (GkD) was voor de SP begin augustus de aanleiding een brandbrief te sturen naar het stadsbestuur. De fractie riep op om staatssecretaris J. Bussemaker (PvdA) te manen met een oplossing te komen voor de problemen. De fractie vond ook dat het antwoord op de brandbrief moest komen op de actiedag van de huishoudelijke hulpen. Wethouder Costongs (PvdA) heeft de oproep van de SP beantwoord door op de dag van de demonstratie een brief aan de staatssecretaris te sturen met het verzoek om hulp.

Passages uit de brief aan de staatssecretaris zoals: “Dringend vragen wij uw aandacht voor onderstaande problematiek” en “Als gemeente Maastricht vragen wij uw aandacht en hulp voor bovenstaande problematiek” ziet de SP als een bevestiging van het stadsbestuur dat de problemen zeer ernstig zijn en de gemeente niet meer in staat is ze zelf op te lossen.
Zestig procent van de mensen die huishoudelijke zorg nodig hebben zijn hierop gekort. De meesten na een herbeoordeling op papier of telefonisch. De grootste thuiszorginstelling van Maastricht GroenekruisDomicura staat op een financiële afgrond. Het commerciële poetsbedrijf Vebego staat bij GkD op de stoep om de huishoudelijke zorg over te nemen. De uitvoeringsproblemen bij de gemeente stapelen zich op en kunnen onder de regelgeving van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) alleen opgelost worden met nog meer bureaucratie. De gemeente heeft inclusief de uitvoeringskosten 3 miljoen euro (2007) tekort op het budget uit Den Haag. En nu moeten de huishoudelijke hulpen 20 procent van hun salaris inleveren.

Het is te hopen dat de hulp die misschien uit Den Haag komt niet beperkt blijft tot het gebruikelijke lapwerk van de staatssecretaris.
Beter is de echte angel, de marktwerking, uit de Wmo te halen en te stoppen met de uitverkoop van de thuiszorg en dus ook met de uitverkoop van de huishoudelijke zorg.
Tot nu toe blijft Staatssecretaris Bussemaker in de overtuiging leven dat de marktwerking onder de Wmo de positie van de mensen die hulp nodig hebben versterkt.