SP wil onmiddellijk noodstalling voor fietsen op Stationsplein

29 september 2008

SP wil onmiddellijk noodstalling voor fietsen op Stationsplein

Aan het station in Maastricht kan inmiddels geen mens meer fatsoenlijk z’n fiets stallen in de onbewaakte rekken in de openbare ruimte. De fietsenrekken zijn niet alleen prop en propvol, ook is voor een dikke 500 fietsen aantoonbaar geen enkele plek meer. De SP wil dat wethouder Hazeu onmiddellijk noodrekken plaatst op het Stationsplein. Op het plein is een overvloed aan lege openbare ruimte die nu hard nodig is en benut kan worden.

Het probleem is reeds lange tijd bekend en op diverse manieren bij de wethouder onder de aandacht gebracht. Ook wijzen voorspellingen uit het verleden op een gestage toename van reizigers die met de fiets naar treinstation of bushalte gaan.

Rood jong in de SP heeft in de zomer van 2007 actie gevoerd, bij de wethouder aan tafel gezeten en gevraagd om een oplossing. Maar die oplossing wordt al te lang op de lange baan geschoven. Uit regelmatige tellingen is gebleken dat sindsdien het tekort aan stallingplekken is toegenomen. Een jaar geleden schommelde het tekort nog rond de 300 plaatsen.
Uit de meest recente telling van vandaag blijkt dat voor 526 fietsen geen plaats is. Ze staan daardoor overal buiten de fietsenrekken en tegen hekken, muren, bij de bushaltes en blokkeren stoepen en doorgangspaden. Inmiddels zijn hierdoor ook onveilige situaties ontstaan voor voetgangers in het gebied en reizigers die hun fiets willen stallen.
Ook leidt de chaos tot beschadiging van fietsen.

Bij het gebrek aan fietsenrekken heeft de SP nog niet eens meegerekend dat volgens deskundigen een fietsenstalling “vol” is als 80 procent van de plaatsen bezet is. De 600 fietsenrekken zijn nu volledig bezet en propvol. Dat zou betekenen dat nog eens 120 plaatsen bovenop het tekort van 526 geteld kunnen worden.
Het is de hoogste tijd voor een noodoplossing als alternatief door het plaatsen van fietsrekken op het Stationsplein.

De fractie vraagt tijdens het vragenuur op dinsdag 30-09, de wethouder met spoed het alternatief van een noodoplossing uit te voeren. Dit totdat op de langere termijn een definitieve oplossing gevonden is.