Commissie toetsing maatregelen komt er

21 november 2008

Commissie toetsing maatregelen komt er

De onafhankelijke commissie die strafkortingen van bijstandsgerechtigden gaat beoordelen, komt er. Sinds 2007 pleitte de SP voor een dergelijke commissie. De fractie heeft grote twijfels over de juistheid van het korten op de WWB- uitkering van mensen die dingen doen die in strijd zijn met de regels uit de Wet Werk en Bijstand (WWB). De gemeentelijke sociale dienst moet in het geval dat iemand de regels overtreedt, goed onderzoek doen naar de ernst van de feiten, de omstandigheden waarin iemand verkeert en de mate van verwijtbaarheid. En daar schort het in de praktijk aan. Onlangs is de gemeente op deze punten ook behoorlijk onderuit gegaan in een uitspraak van de Rechtbank in Maastricht.

De WWB geeft mensen het recht op een uitkering, maar verbindt aan dat recht ook een aantal verplichtingen. Als iemand zich niet aan de regels houdt kan de gemeente een strafkorting toepassen op de uitkering. Officieel heet het dat iemand een maatregel opgelegd krijgt. Bij welke overtreding van de regels en hoeveel iemand gekort wordt op de uitkering staat beschreven in de gemeentelijke Afstemmingsverordening. Het korten op de uitkering kan oplopen van 10 tot wel 100 procent en is afhankelijk van de ernst van de gedraging.

Na het lezen van de vernietigende uitspraak van de rechter, was voor de fractie de maat vol. We hebben een motie ingediend waarmee we het college opdracht geven een onafhankelijke maatregelcommissie in te stellen die vooraf de voorgenomen maatregelen bij de sociale dienst gaat toetsen. “Mensen zonder geldige reden of veel teveel korten op een toch al karig inkomen, mag voortaan niet meer gebeuren. Bovendien moet het college terughoudend zijn met het opleggen van een maatregel. Met maatwerk en het zoeken naar de juiste en voldoende ondersteuning naar werk, is iemand beter geholpen dan met straffen”, aldus John Gunther.

De wethouder nam zonder veel tegenspraak de inhoud van de motie over. Die hoefde daarmee niet in stemming gebracht te worden. De commissie toetsing maatregelen komt er.