Toch Langdurigheidstoeslag voor minima met schulden

9 februari 2009

Toch Langdurigheidstoeslag voor minima met schulden

Het zag er even naar uit dat minima met schulden niet de Langdurigheidstoeslag van de gemeente toegekend zouden krijgen.
Volgens de wethouder omdat deze minima het toegekende bedrag toch regelrecht weer moeten afstaan om hun schulden af te lossen. Deze groep zou om die rede de jaarlijkse uitkering, die bedoeld is om verlichting te brengen in een situatie van armoede, hun portemonnee voorbij zien gaan. Dat kan onmogelijk de bedoeling zijn van de regeling. Mensen met een minimum inkomen en met een schuldregeling hebben dit geld even hard nodig als andere minima. Zo niet nog harder, want zij moeten van hun minimuminkomen al een vast percentage, de reserveringsruimte, aflossen op de schulden.
De SP fractie vond dat een oplossing gezocht kon worden binnen een andere regeling, de zogenaamde gemeentelijke Beleidsregels bijzondere bijstand duurzame gebruiksgoederen.

De gemeentelijke Beleidsregel bijzondere bijstand duurzame gebruiksgoederen is vrij onbekend en wordt door de gemeente niet gepropageerd in het armoedebeleid. De beleidsregel beschrijft de voorwaarden voor de tegemoetkoming in de kosten voor duurzame gebruiksgoederen en verhuiskosten voor mensen met een minimuminkomen die om een of andere rede niet in aanmerking komen voor de Langdurigheidstoeslag. Met enkele aanpassingen van deze beleidsregel zouden de minima met schulden toch een extraatje kunnen krijgen, maar dan meer in de vorm van natura. De vergoeding van een wasmachine voor mensen met een schuldregeling is een voorbeeld.

Met een motie vroeg de SP fractie om aanpassing van deze beleidsregel.
Na kennisgenomen te hebben van de motie heeft de wethouder bij de Kredietbank Limburg toch nog eens laten natrekken of mensen met een schuldregeling de Langdurigheidstoeslag moeten aanwenden voor extra schuldaflossing. Het antwoord was net zo verbazingwekkend als gunstig: Deze mensen mogen de Langdurigheidstoeslag in hun portemonnee krijgen en hoeven deze niet af te staan voor de aflossing van de schulden.

Toch wil de fractie dat de wethouder de Beleidsregel bijzondere bijstand duurzame gebruiksgoederen nog eens doorlicht en om te beginnen aanpast aan de nieuwe regels en bedragen van de Langdurigheidstoeslag. Het komt altijd nog voor dat mensen tussen wal en schip vallen van de regeltjes. De beleidsregel biedt dan uitkomst.
Die toezegging heeft de SP gekregen. We wachten het resultaat af en bekijken dan of de wethouder de beleidsregel maximaal gewijzigd heeft. Zo niet dan proberen wij er alsnog het maximale uit te halen.