Servatius moet zich weer richten op de kern activiteit.

16 november 2009

Servatius moet zich weer richten op de kern activiteit.

De SP in Maastricht vindt dat Servatius zich weer moet gaan richten op haar kerntaken en dat is de sociale volkshuisvesting. Dus niet meer voor project ontwikkelaar spelen maar het echte wij(k) gevoel promoten en daar op concentreren.

De bouw van Campus Maastricht naar ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava gaat definitief niet door. Het bestuur en de Raad van Toezicht van Servatius en de externe Toezichthouder namens WWI zijn het er samen over eens dat er helaas geen andere oplossing meer is. Zij hebben woensdag 11 november gezamenlijk het besluit getekend om alle bouwactiviteiten voor de realisatie van het Calatrava gebouw voorgoed te beëindigen.
campus

Op 26 mei 2009 is de bouw geschorst omdat de geraamde kosten inmiddels waren opgelopen tot boven de € 200 miljoen. Servatius heeft toen aangegeven de kostenstijging van ruim € 35 miljoen niet voor haar rekening te kunnen nemen en financiële hulp gevraagd van de Universiteit Maastricht, de Gemeente Maastricht en de Provincie Limburg.
“De schade is opgelopen tot een bedrag van circa € 60 miljoen. Wij willen nu schoon schip maken en het bloeden stoppen. Dit project raakt de organisatie in haar grondvesten. We kunnen ons geen verdere financiële schade veroorloven. Daarom stoppen we nu definitief met bouwen aan het ontwerp van Calatrava”, aldus Paul Driever, directeurbestuurder. “Servatius wil haar verantwoordelijkheid voor de sociale volkshuisvesting in Maastricht en Eijsden ook in de toekomst op een goede manier kunnen invullen. Daarom is deze stap onvermijdelijk. Het belang van onze huurders en de herstructureringswijken staan bij ons voorop volgens Paul Driever.

“Dat is wel een beetje laat” vindt Jonathan van Tilburg, afdelingsvoorzitter van de SP Maastricht. Dit betekend dat er dus naast het bouwrijp maken van de grond in Randwijck van € 30 miljoen er nu nog een extra strop is, het totale bedrag is dus al opgelopen tot € 90 miljoen. “Als ze deze € 90 miljoen, hadden geïnvesteerd in het oplossen van de renovatie achterstand, waren deze al lang opgelost” volgens Jonathan van Tilburg. Het wordt hoogtijd dat Servatius zich weer gaat richten op haar kerntaak en dat is de Sociale Volkshuisvesting, als wordt het natuurlijk wel moeilijk als je met zo’n extra last zit. De SP pleit dan ook dat de raad van toezicht wordt vervangen en dat daar nu ook de stem van de huidige bewoners in wordt vertegenwoordigd.