Leers volgt raad SP op en houdt de eer aan zich zelf

14 januari 2010

Leers volgt raad SP op en houdt de eer aan zich zelf

De SP-fractie in de gemeenteraad van Maastricht vindt dat burgemeester Gerd Leers (CDA) de eer aan zichzelf moet houden. Dat zal de fractie hem woensdagavond tijdens de raadsvergadering over Leers' handelen rond de aankoop van een vakantievilla in Bulgarije voorleggen.

SP-fractievoorzitster Leny Eijssen liet dit dinsdagavond na afloop van fractieberaad weten. De gemeenteraad roept Leers woensdag ter verantwoording naar aanleiding van een rapport van het Bureau Integriteit Nederlandse Gemeenten (BING). Coalitie en oppositie zijn verdeeld in hun reacties over de handelwijze van Leers, die volgens BING onhandig was. Hoewel Leers geen ambtsmisbruik heeft gemaakt, zou hij de schijn van belangenverstrengeling tussen privé en publieke zaken tegen hebben.

Leers heeft er de afgelopen jaren in lokale affaires nadrukkelijk op gewezen dat politici ‘onkreukbaar en hard voor zichzelf’ moeten zijn. Na de val van CDA-fractievoorzitter Gerard van Rens in 2007 wegens integriteitsproblemen introduceerde Leers zelf een nieuwe, strenge gedragscode. Deze gedragscode zal dan ook voor de heer Leers zelf moeten gelden, ongeacht zijn voorgeschiedenis en populariteit in de stad.