SP wil opheldering over sluiting politiebureau

4 januari 2010

SP wil opheldering over sluiting politiebureau

De SP wil opheldering van korpsbeheerder burgemeester Leers over de sluiting van het politiebureau aan het station. De raadsfractie wil weten waar deze bezuiniging op gebaseerd is. “Het ziet er naar uit dat de korpsbeheerder en de korpschef vooruit lopen op de miljoenen bezuiniging op de politie die Minister ter Horst wil doorvoeren. Het is een slecht signaal uit Maastricht om de minister tegemoet te komen in haar bezuinigingsplannen terwijl Limburg Zuid zonder deze bezuinigingen al problemen genoeg heeft. Zowel financieel als qua bezetting die nu al structureel te laag is”; aldus fractievoorzitter Eijssen die met spoed opheldering vraagt tijdens het mondelinge vragenuur van a.s. dinsdag 5 januari.

Tevens wil de SP weten wat de sluiting bijdraagt aan het oplossen van het hoge ziekteverzuim die door de Nederlandse Politie Bond als alarmerend betiteld wordt. En of de lage bezetting in buurten en wijken van wijkagenten hiermee opgelost wordt.
Maastricht heeft op papier ca. 24 wijkagenten. Zowat iedereen roept om meer veiligheid en bestrijding van overlast in buurten en wijken, maar de wijkagenten worden uit nood elders ingezet. Terwijl zij wel degene zijn die de klachten van buurtplatforms, burgers en de politiek over zich heen krijgen.

Ook moet bij gevaar en slechte bejegening de veiligheid van de agenten op de allereerste plaats komen. Er mag geen gebrek aan collega’s zijn die bij gevaar te hulp kunnen schieten. Eijssen vreest dat de sluiting van dit centraal gelegen en goed bereikbaar politiebureau ten koste gaat van de hulp aan burgers en geen oplossing is voor de concrete problemen bij het korps.

Zie hier het rapport van de SP over de politie