Verklaring van het standpunt van de SP Maastricht inzake de Heer Leers

16 januari 2010

Verklaring van het standpunt van de SP Maastricht inzake de Heer Leers

De heer Leers heeft er de afgelopen jaren in lokale affaires nadrukkelijk op gewezen dat politici ‘onkreukbaar en hard voor zichzelf’ moeten zijn. Na de val van CDA-fractievoorzitter Gerard van Rens in 2007 wegens integriteitsproblemen introduceerde Leers zelf een nieuwe, strenge gedragscode.
De SP heeft in de raad vóór deze nieuwe gedragscode gestemd.
Het is nu deze gedragscode waar wij het feitenrelaas van bureau BING op beoordeeld hebben en tot geen andere conclusie zijn gekomen dan dat Leers in strijd met deze gedragscode heeft gehandeld.

In de loop van de vier jaar dat deze kwestie speelt, heeft hij meerdere malen de verkeerde keuze gemaakt met betrekking tot inmenging van zijn privébelangen bij zijn handelen als burgemeester.. Het kan toch niet zo zijn dat de man die deze gedragscode introduceert en die toepast op anderen op eens er onderuit probeert te komen. Ook al is hij belangrijk geweest voor de stad en is hij populair in de stad.

Dan nog is het een principe kwestie, iemand die andere wijst op hun verantwoordelijkheden door een strenge gedragscode in te stellen, zal zich ook zelf aan deze moeten houden. Het zou natuurlijk raar zijn als dit niet zou gebeuren. Vandaar dat de SP het vertrouwen in de heer Leers heeft op gezegd. Dat meerdere partijen dezelfde mening zijn toegedaan en daardoor een meerderheid vindt dat hij niet meer kan functioneren als een burgemeester met aanzien en gezag en al helemaal niet meer als bewaker van de integriteit van anderen, is een democratisch besluit.
Daar komt nog bij dat Leers ons vele malen heeft voorgehouden dat politici niet bang moeten zijn om impopulaire beslissingen te nemen. Ook wijst hij anderen nadrukkelijk op het nemen van eigen verantwoordelijkheid. Mede hierdoor en door duidelijk handelen en duidelijke taal heeft hij in het verleden bij de SP gezag gewonnen.

Bij het trachten op te lossen van problemen van de stad heeft hij meerdere malen de unanieme steun van alle partijen in de raad gevraagd en goede adviezen gekregen. Ook de SP heeft hem, ondanks soms kanttekeningen van onze kant, die steun ruim gegeven, waardoor hij verder kon in het nemen van stappen waar vele burgers hem dankbaar voor zijn en hij zijn populariteit aan te danken heeft.

Als hij ook maar enigszins in diezelfde geest had gehandeld toen hij vier jaar geleden vanuit privébelangen in conflict begon te komen met de gedragscode, hadden alle partijen inclusief de SP hem ook hierin goede adviezen kunnen en ook willen geven. De SP zou de burgemeester graag geholpen hebben te voorkomen dat hij zich in de nesten zou gaan werken door dingen te doen die het daglicht niet konden verdragen. Leers heeft echter door te kiezen voor verborgenheid, nooit de partijen in de raad die gelegenheid gegeven. Alleen al op dit punt valt hem te verwijten dat hij vier jaar lang de gedragscode geschonden heeft.

Met het feitenrelaas uit het BING rapport, restte de SP nog maar één laatste weg in verantwoordelijkheid nemen. En die was het vertrouwen in de burgemeester opzeggen.
De partijen die vinden dat de burgemeester niet hoeft op te stappen, houden niet alleen een beschadigde burgemeester in een positie zonder gezag, ze laten ook de mens Leers verpieteren naar een langzaam einde in al zijn andere toekomstige carrières.
Leers kan nu met opgeheven hoofd al die andere dingen gaan doen waar hij behoefte aan heeft en uitdagingen in ziet.

Namens het bestuur en fractie van de SP Maastricht
Jonathan van Tilburg