SP Maastricht steunt schoonmakers in Utrecht

22 maart 2010

SP Maastricht steunt schoonmakers in Utrecht

Een afvaardiging van de afdeling Maastricht is zaterdag bij de stakende schoonmakers in Utrecht geweest. De schoonmakers zijn moe gestreden van het vijf maanden lang actie voeren in het hele land voor respect en een fatsoenlijke CAO. Ze hebben er schoon genoeg van. De stakers verblijven sinds dinsdag dag en nacht in de stationshal in Utrecht om hun eisen kracht bij te zetten en steun te vragen van de reizigers.
De schoonmakers zijn vastbesloten niet uit Utrecht weg te gaan voordat hun eisen zijn ingewilligd.

Hun eisen zijn meer dan gerechtvaardigd. Grote opdrachtgevers van schoonmaakwerk zoals Schiphol, ABNAMRO en de NS persen schoonmakers al jaren lang uit. Te hoge werkdruk, weinig respect en een lage beloning waarvan een gezin niet kan leven.
Opdrachtgevers willen steeds minder geld besteden aan het schoonmaken. De schoonmaakbedrijven denken het werk te kunnen doen voor dat mindere geld. De schoonmakers moeten steeds meer poetsen binnen dezelfde tijd en krijgen een loonbriefje waar niet genoeg op staat. Dat is niet normaal.
Ze vragen 30 cent bruto per uur erbij op een uurloon van 10 Euro, Nederlandse taalles in werktijd en een eerlijke reiskostenvergoeding.

De afdeling Maastricht steunt net als heel veel reizigers de stakers in hun dappere strijd voor een normale CAO.
Schoonmakers verdienen meer respect voor het werk dat ze doen. Juist vanwege dat verdiende respect hebben wij onze steun en waardering overgebracht in Utrecht.
Wij wensen de schoonmakers alle succes met een schone overwinning.

Maandag gaan de schoonmakers naar de hoogste baas van de NS om nogmaals te praten en de grote opdrachtgevers te laten weten dat ze er schoon genoeg van hebben.
Steun ook de schoonmakers en stuur een e-card via www.wijhebbenerschoongenoegvan.nl

Zie ook:
www.sp.nl