Oppositie wil opheldering bestuurscrisis.

4 oktober 2010

Oppositie wil opheldering bestuurscrisis.

De gemeenteraadsfracties van SP, GroenLinks, VVD, TON en SBM willen dat het college en de coalitiepartijen de raad informeren over de bestuurscrisis die is ontstaan na de vorige raadsvergadering waarin wethouder Winants opstapte. Inmiddels zijn we bijna twee weken verder en ligt het stadsbestuur al die tijd lam. De oppositiefracties willen duidelijkheid.

Inmiddels zijn de coalitiepartijen en het college bijna twee weken in beraad, onderhandelingen of wat dies meer zij. Vandaag meldt Dagblad de Limburger dat een mediator er aan te pas moet komen om de vertrouwensbreuk te lijmen. Dat duidt op een zeer ernstige crisis, waarover de gemeenteraad alleen kennis heeft genomen via berichten in de media. Alleen al uit fatsoen had de raad geïnformeerd mogen worden.

De fracties hebben schriftelijke vragen gesteld voor de vergadering van de raadscommissie Algemene Zaken van aanstaande woensdag en verwachten dan uitleg over de stand van zaken. Ook willen de fracties weten hoe lang dit gaat duren en wat de gevolgen zijn voor het besturen van de stad en wat de bemiddeling tussen partijen en personen gaat kosten en wie dit betaalt.