¡PEPERMANIFEST!

12 februari 2011

¡PEPERMANIFEST!

Pepertje
Met de verkiezingen voor de Provinciale Staten in het vooruitzicht is het tijd om kleur te bekennen en keuzes te maken voor de toekomst. De SP daagt alle partijen die deelnemen aan de Statenverkiezingen uit om zich uit te spreken voor power, pit en passie.
Limburg zit te springen om een frisse lucht coalitie. Een coalitie die de ramen en deuren van het provinciehuis open gooit. Een coalitie vol visie en ideeën. Een coalitie vol power, pit en passie.

1 PEPER IN DE KONT!
Voor veel bestuurders heeft het pluche van de meubelen in het provinciehuis de afgelopen jaren veel te comfortabel gezeten. Na 65 jaar KVP en CDA is het pluche in de achterkamers versleten. Het moet afgelopen zijn met de kleffe sfeer in het provinciehuis. De ramen en deuren moeten komende jaren wijd open, Limburg heeft behoefte aan een frisse lucht coalitie, die kiest voor de mensen in plaats van het pluche. Peper in de kont en aan de slag!

2 DE BUURT IS DE BASIS
Buurten en dorpen vormen de ziel van Limburg. Ons erfgoed bestaat niet alleen uit een mooi landschap, goede musea en volkskunst en -cultuur. Het ‘menselijk kapitaal’ van het Limburgs erfgoed bestaat uit de hechte gemeenschappen in dorpen en buurten, monumenten, karakteristieke gebouwen en straten. Niet de projectontwikkelaars, maar de mensen zijn de baas over hun straat, buurt of dorp. Hiervoor horen ze steun te vinden ze bij de provincie. Goede woningen moeten zo veel mogelijk worden gerenoveerd en bibliotheken en muziekscholen blijven behouden, zodat hechte buurten behouden blijven, de provincie steekt hier geld in.

3 BUSSEN EN TREINEN VOOR IEDEREEN
Bussen en treinen zijn belangrijk voor Limburg. Buurten en dorpen kunnen ook goed bereikbaar zijn zonder deals te sluiten met wegenbouwers. Bussen moeten weer gaan rijden door dorpen en buurten, de Heuvellandlijn en de Maaslijn worden opgeknapt en er gaan (weer) treinen rijden tussen Weert en Antwerpen, Maastricht en Hasselt, Eijsden en Maastricht en Heerlen en Aken (Avantislijn) en het openbaar vervoer voor ouderen en Mbo'ers wordt gratis.

4 ESSENT IS VAN DE MENSEN
In 2009 verkocht de provincie Limburg haar aandelen Essent. Dit leverde de provincie ruim 1,2 miljard euro op. Dit geld staat nog steeds op de bank en wordt belegd. Essent was van de Limburgers, het geld dat de provincie heeft verdiend met de verkoop van Essent is van de Limburgers. Het bedrijf heeft jarenlang winst gemaakt over de ruggen van haar klanten. De Limburgers hebben recht op hun deel van de opbrengst van de aandelen Essent, de opbrengst wordt daarom verdeeld onder de Limburgers. Iedere Limburger moet 100 euro ontvangen. De rest van de opbrengst wordt geïnvesteerd in energie en openbaar vervoer. Hiermee kan de provincie zowel een financieel als maatschappelijk rendement behalen.