ZIEKENHUIS MAASTRICHT ONTVANGT DE GOUDEN JOEP

3 november 2011

ZIEKENHUIS MAASTRICHT ONTVANGT DE GOUDEN JOEP

Vanmorgen heeft de SP samen met het Rode Mannetje de Gouden Joep uitgereikt aan het Academisch Ziekenhuis van Maastricht (AZM). De Gouden Joep is een aanmoedigingsprijs voor instellingen die afhankelijk zijn van belastinggeld, maar mensen in dienst hebben die meer verdienen dan de Minister-President. Het AZM telt 14 grootverdieners boven de 250.000 euro.
Goeden Joep 2

De Gouden Joep is vernoemd naar Joep Verbugt, de bestuurder van een Eindhovense instelling voor geestelijke gezondheidszorg die onlangs een deel van zijn topinkomen inleverde. Verbugt noemde salarissen van bestuurders in ziekenhuizen, universiteiten en thuiszorginstellingen boven de Minister-President ‘ongeloofwaardig’. Verbugt wil zich aan de Balkenendenorm houden. “Goed voorbeeld doet volgen. Bij het AZM ontvangt de hoogste baas doodleuk ruim 3 ton. Het AZM heeft 14 mensen in dienst die meer dan 250.000 euro verdienen. Dat valt aan geen verpleegster of patiënt uit te leggen.” Aldus fan van het Rode mannetje en SP- Statenlid Thijs Coppus.

De prijs werd uitgereikt aan de vooravond van een Statenvergadering waarin de SP met het voorstel komt om instellingen die subsidie van de provincie ontvangen, maar mensen in dienst hebben die meer dan de minister-president ontvangen te korten op hun subsidie.

“De provincie heeft de afgelopen jaren een berg subsidie in allerlei publieke instellingen als het AZM, de Universiteit en Orbis gestoken. Die subsidie is bedoeld voor goede zorg en goede opleidingen, niet voor exorbitante salarissen in de top. Het kán écht niet anders dan dat er een meerderheid bestaat voor deze echte Limburgse Joep-norm. Om bepaalde partijen te stimuleren zich aan hun eigen beloften te houden, trakteren we vrijdag op Kruimelenvlaai. Wij vragen mensen in de top niet op een houtje te bijten, maar ze moeten zich wel aan maatschappelijke normen gaan houden!”
Goedenjoep2

Goedenjoep4z