Dierenbescherming krijgt vrije hand en 1 miljoen Euro

12 december 2011

Dierenbescherming krijgt vrije hand en 1 miljoen Euro

Het college en de raadsfracties van cda, pvda, spm, groenlinks, d66, vvd en sbm hebben de Dierenbescherming de vrije hand gegeven plus 1 miljoen Euro voor de bouw van een dierenbeschermingscentrum in Sittard-Geleen.
De Dierenbescherming wil twintig dierenbeschermingscentra in Nederland bouwen. Dat kan alleen als het huidige dierenasiel van Maastricht verplaatst wordt naar een super groot regionaal dierenbeschermingscentrum in Sittard-Geleen.

Dit betekent het einde voor het dierenasiel in Maastricht, waar vele vrijwilligers zich met grote toewijding inzetten voor de dierenverzorging. Ook het voortbestaan van de Dierenambulance Zuid Limburg staat op het spel. De Dierenbescherming wil geen fatsoenlijke afspraken vastleggen over de vergoedingen voor het vervoer van de dieren van Maastricht en omstreken naar Sittard-Geleen.

De SP vreest dat met het kiezen voor schaalvergroting het bestaande netwerk van organisaties die hard werken voor het welzijn van dieren, verloren gaat
De gemeente heeft bijna 10 jaar de tijd gehad om te zorgen voor een asiel in Maastricht dat voldoet aan het honden en kattenbesluit. Behoorlijke nieuwbouw of renovatie had zeker niet 1 miljoen Euro hoeven kosten.

Het bedrag van 1 miljoen Euro is zonder de tarieven die Maastricht moet betalen voor de opvang van honden en katten.