Honderden bijstandsgerechtigden dupe in 2012

23 december 2011

Honderden bijstandsgerechtigden dupe in 2012

Vanaf 1 januari gaan de asociale bezuinigingen van de regering CDA, VVD en PVV op de Wet werk en bijstand in werking. Dit betekent dat in Maastricht tussen de 800 en 1200 huishoudens gekort gaan worden op de bijstandsuitkering. Dat is een derde van het huidige aantal gezinnen. In de raad hebben alle fracties, behalve de VVD, fel afstand genomen van deze bezuinigingen van het kabinet Rutte-Verhagen-Wilders.
“De gemeente heeft niet veel meer in te brengen op deze asociale wetswijziging. Toch heeft de SP-fractie uit protest tegen het collegevoorstel gestemd”; aldus John Gunther.

Lees het betoog van John Gunther

Voorzitter
Ik heb geen goed woord over voor de asociale manier waarop het kabinet de bijstand sloopt. Met deze plannen wordt armoede straks weer erfelijk, wordt het minimumloon ondermijnd en worden mensen gevangen gehouden in een uitkering.
Het debat moest onder druk van CDA, VVD en PVV met grote spoed worden gevoerd, teneinde de hartvochtige bezuinigingen al per aanstaande 1 januari in te laten gaan. ‘Een schande’

Een belangrijk onderdeel van het kabinetsplan is de zogenaamde gezinsbijstand. Het inkomen van het hele gezin wordt bekeken en waar mogelijk wordt de bijstand gekort. Een thuiswonende zoon met baan ziet zijn inkomen straks gekort op de uitkering van zijn ouders. ‘Armoede wordt zo weer erfelijk. Als de ouders bijvoorbeeld een arbeidsbeperking hebben, is de zoon straks zijn salaris kwijt om voor zijn vader en moeder te zorgen.’
De groep met een arbeidsbeperking wordt gediscrimineerd op de arbeidsmarkt en wordt zelden aangenomen.
Ook wil het kabinet bijstandsgerechtigden verplicht vrijwilligerswerk laten doen en onder het minimumloon aan het werk zetten. ‘Dit heeft niks met het aan het werk helpen van mensen te maken. Dit is werkgevers gratis arbeidskrachten aanbieden. Daar komt bij dat mensen aan het werk zetten in ruil voor een bijstandsuitkering, betekent dat zij minder krijgen dan het minimumloon. Dat wordt op deze manier ondermijnd. Weer een sociaal recht dat door dit kabinet bij het grof vuil wordt gezet’,

Alsof dit allemaal niet ernstig genoeg is, verplicht het kabinet jongeren onder de 27 voor ze een uitkering krijgen vier weken werk te laten zoeken. Het kan drie maanden of langer duren voordat jongeren in nood een inkomen of begeleiding kunnen krijgen. ‘Prima dat jongeren worden aangespoord om snel weer aan het werk te gaan, maar de botte bijl waarmee het kabinet dit doet kan ervoor zorgen dat kwetsbare jongeren naast hun werkloosheid in nog meer problemen komen, omdat ze rekeningen niet meer kunnen betalen en in de schulden belanden. Dit is vragen om ellende’,
Voorzitter en zo kan ik uren doorgaan met het opsommen waarom nou juist niet deze asociale bezuiniging, want dat is het, moet doorgaan.
Nog liever heb ik dat de gemeente Maastricht onbehoorlijk bestuur wordt verweten dan dat door een onbehoorlijke regering mensen op grote achterstand worden gezet.
De SP stemt dan ook tegen dit raadstuk.