SP Maastricht naar manifestatie “Armoede werkt Niet'' Den Bosch.

11 december 2011

SP Maastricht naar manifestatie “Armoede werkt Niet'' Den Bosch.

Op 10 december zijn wij, leden van de SP afdeling Maastricht, naar de manifestatie “Armoede Werkt Niet” in Den Bosch geweest. Met onze aanwezigheid hebben wij steun gegeven aan onze solidariteit met o.a. WSW-ers, WAJONGERS en allerlei andere groepen die de dupe worden van bezuinigingen van dit kabinet. De opkomst was overweldigend; waren het er in 2010 1.500, afgelopen zaterdag was het verzet al gegroeid tot 6.500 mensen. Zij vertegenwoordigden onder andere allerlei organisaties van vakbonden tot bezorgde ouders met een kind met een beperking.Armoede werkt niet Den Bosch 10-12-2011

Carry (Rotterdamse Opper-spreek-stalmeesteres) praatte de bijeenkomst op de haar bekende ludieke wijze aan elkaar. Niemand werd er door haar gespaard.
Er waren sprekers zoals o.a. Emile Roemer (SP), Agnes Jongerius (FNV) en Job Cohen (PvdA) die ook hun steun aan dit verzet uitspraken.
Jan Marijnissen had korte gesprekjes met de mensen die gedupeerd zullen worden door deze voorstellen van rigoureuze bezuinigingen. Kort gezegd worden deze mensen, die toch al heel moeilijk mee kunnen doen aan deze maatschappij waarbij alles schijnt te draaien om de keiharde opbrengst van Euro's, veroordeeld tot de bedelstaf. Een uiterst pijnlijk beeld in een zo welvarend land als het onze.

Voor de muzikale en cabareteske omlijsting zorgden Gemeentereiniging (Terug naar de Bossen), Jak Bral en Harry Slinger.
Ten slotte waagde zich staatsecretaris de Krom in het hol van de leeuw. Van actievoerende WSW-ers kreeg hij een symbolische garanium voor op zijn buro met het advies er veel naar te kijken bij het uitdenken van zijn mensonterende plannen. Hij sprak actievoerders toe, waarbij veelvuldig zijn speech werd onderbroeken door fluitconcerten en spreekkoren, met de belofte dat niemand achter de alom bekende garaniums zal verdwijnen.

DE ACTIES GAAN DOOR! ARMOEDE WERKT NIET!

Jos Werker,

verslaggever en actievoerder.