SP wil uitspraak Tram Vlaanderen Maastricht (TVM) vóór de verkiezingen

17 februari 2014

SP wil uitspraak Tram Vlaanderen Maastricht (TVM) vóór de verkiezingen

Het ziet ernaar uit dat de coalitiepartijen (PvdA, SPM, GL, D66 en de VVD) aanstaande dinsdag voor het bestemmingsplan ten behoeve van de aanleg van de TVM zullen stemmen.

Een voorstel om het besluit uit te stellen tot na de verkiezingen heeft geen meerderheid in de raad. Ook de SP voelt weinig voor uitstel van het besluit. De burgers hebben recht om te weten waar ze aan toe zijn voordat ze naar de stembus gaan. Partijen moeten nu kleur bekennen. Er valt voor de burgers dan echt wat te kiezen op 19 maart.

Uitstel van het besluit geeft partijen de gelegenheid te draaien zowel voor als na de verkiezingen. De TVM is nu al op papier een mislukking. Niets wijst op nut en noodzaak van een verbinding met Vlaanderen over een nieuw duur tramspoor door de binnenstad.

Wat aan de orde moet zijn is een werkelijke betere treinverbinding tussen België (inclusief Luik), Nederland en Duitsland. Daarom moet nu gekozen worden voor een tracé over bestaand spoor en over de bestaande
spoorbrug naar het bestaande NS-station”; aldus John Gunther, lijsttrekker voor de SP.

Dat dit technisch niet zou kunnen is complete onzin.Er ligt een duidelijk rapport van Prorail onderschreven door Rijkswaterstaat waarin staat dat niets een verbinding via de spoorbrug en dus via bestaand spoor in de weg staat. Met wat kleine aanpassingen is het wel degelijk mogelijk.

De SP is vanaf het begin van de discussie over de verbinding Vlaanderen Maastricht tegenstander geweest van het huidige plan. Het is niet nodig. Het is 51 miljoen de duur. De financiële risico’s worden met de dag groter door onvoorziene tegenvallers die aan het licht komen en nog gaan komen. Het reizigersaantal is te optimistisch geweest en al naar beneden bijgesteld. En de historische binnenstad met de Wilhelminabrug wordt onnodig en onomkeerbaar beschadigd. Het langzaam verkeer van voetgangers en fietsers komt in de verdrukking.

TEGEN TRAM.
GEWOON BELACHELIJK DE BRUG