SP bij Stadsdebat Binnenstad: Geef bewoners inspraak!

2 maart 2014

SP bij Stadsdebat Binnenstad: Geef bewoners inspraak!

Op 25 februari vond het vijfde Vrienden van de Binnenstad Maastricht (VBM) stadsdebat plaats. Op deze bijeenkomst gingen 11 politici van verschillende partijen in op actuele thema's met betrekking tot de binnenstad. Het debat, dat
plaatsvond in het Stayokay hotel was opgedeeld in 4 ronden, elk met een eigen onderwerp. Namens de SP nam kandidaat raadslid Jack Gerats deel aan het debat.

Jack staat op nummer 3 van de kandidatenlijst voor  degemeenteraadsverkiezingen. Ieder onderwerp werd ingeleid door een bestuurslid van de VBM:

• Opwaardering van de woonfunctie

• Naar een verkeersluwe binnenstad

• Kwaliteit van evenementen en
    horeca

• Serieuze burgerparticipatie in het
    beleid voor de binnenstad.

Henk van de Voort beet de spits af. Hij had een duidelijk verhaal over de steeds grotere 'ondergeschiktheid' van de woonfunctie van de binnenstad tegenover de marktfunctie. Er wonen nog 17.500 inwoners in de binnenstad. Dat aantal is de laatste jaren steeds verder afgenomen. Met de bewoners wordt door de gemeente
steeds minder rekening gehouden.

Bestuurslid Piet Nelissen stelde ook de overlast van festiviteiten in de stad aan de kaak. Geluidsoverlast en
de op en afbouw van evenementen wordt ervaren als een inbreuk op het woongenot van de stadsbewoners.

Wim Aarts belichtte de verkeersoverlast en bepleitte een verdere terugdringing van de auto uit de binnenstad. Hij kreeg bijval van de voorzitter van Kloar Loch, Paul Rutten, die constateerde dat het met de luchtkwaliteit in de stad zeer slecht gesteld is en dat met name VVD, PvdA en Groenlinks de afgelopen 4
jaar laks zijn geweest met het bestrijden van fijnstof.

Tenslotte kwam Jack aan het woord over het belang van burgerparticipatie. VBM nam de gang van zaken rondom de Tapijnkazerne als voorbeeld van hoe het dus niet moet! De SP is in de raad van meet af aan kritisch geweest over dit plan, dat als een duveltje uit een doosje verscheen in aanloop naar 'Culturele Hoofdstad 2018'. De bewoners zijn hier destijds totaal niet in betrokken. Jack benadrukte dat de gemeenteraad en het college de inbreng van de buurten wel serieus moet nemen en bewoners tijdig dient te informeren over en betrekken bij plannen. Bewoners moeten de mogelijkheid krijgen zich te laten horen. Deze inspraak moet eindelijk eens goed en duidelijk georganiseerd worden. De SP is ook voorstander van het referendum bij grote stedelijke veranderingen en besluiten, zoals recent het geval is geweest met het besluit een tramlijn Maastricht te laten rijden.

Voor informatie over VBM en hun standpunten kunt u terecht op hun website.

ik ben op zoek naad het adres van piet nelissen
mijn tel: 0615941033.